Preloader

Wij wisten het al een tijdje, maar een nieuwsbericht in Het Financieele Dagblad deze week bevestigt het nog maar eens: Nederlandse topmanagers omarmen LinkedIn. Uit nieuwe cijfers van LinkedIn blijkt dat in Nederland tussen 2018 en 2023 het aantal leidinggevenden dat zich profileert op LinkedIn met 39% is gegroeid. Een goede ontwikkeling, en voor ons ook een logische: wij weten namelijk uit ervaring wat dit platform voor je kan doen als je het op de juiste manier inzet.

In het FD-artikel vertelt onder meer de commercieel directeur van Odido hoe en waarom zij LinkedIn gebruikt. Ze zet het vooral in om te reageren op klachten of voor ‘toevallige’ HR-aangelegenheden. Misschien logisch gezien haar rol, maar er is nog zoveel meer mogelijk met LinkedIn.

Desalniettemin heeft ze met haar aanwezigheid op LinkedIn al een goede basis gelegd voor haar ‘persoonlijke PR’. Want mits goed gebruikt, kan dit zakelijke platform essentieel zijn voor het ontwikkelen van leiderschap, reputatie en vertrouwen. Door het delen van thought leadership content laat je als leidinggevende namelijk zien dat je de problemen en uitdagingen van de sector en klanten begrijpt.

Let wel: inzetten op thought leadership betekent dat je niet (of in ieder geval veel minder) laat zien ‘hoe goed we het doen’. Het gaat echt om het delen van relevante content en kennis.

Digital Authority Program

Bij Wisse Kommunikatie zien we de potentie van LinkedIn voor Nederlandse executives van (internationale) organisaties al langer. We helpen onze opdrachtgevers nu al flink wat jaren met een persoonlijk LinkedIn-programma, waarmee we meer zichtbaarheid en autoriteit creëren voor deze leidinggevenden. We noemen dit ons Digital Authority Program. Via dit programma leveren we een bijdrage aan het positioneren van een manager als expert in zijn of haar vakgebied. Wekelijks delen we proactief relevante content, waarmee we continue zichtbaarheid onder de volgers creëren, interactie genereren, nieuwe volgers aantrekken, en op die manier weer hoger gewaardeerd worden door het LinkedIn-algoritme.

Zo’n ‘always-on LinkedIn-campagne’ verzorgen we onder meer voor de Nederlandse countrymanager van softwarebedrijf ServiceNow, wiens bereik en autoriteit we op deze manier zichtbaar vergroten. In het verleden hebben we dit ook voor de CTO van Sentia (nu Accenture) gedaan, en meer recent nog voor security evangelist Eddy Willems van G DATA.

In het Digital Authority Program ligt de focus heel duidelijk op het persoonlijke account; niet een bedrijfspagina staat centraal, maar een persoon. Dat heeft veel te maken met het LinkedIn-algoritme, dat individuen 9,2% zichtbaarheid belooft en corporate accounts slechts 1,8%. Medewerkers (en mogelijk stakeholders) van het bedrijf kunnen natuurlijk wel bijdragen aan de conversatie van die persoon, door het delen, liken en reposten van de content.

Extra (betaalde) zichtbaarheid

Eerder dit jaar heeft LinkedIn Thought Leader Ads geïntroduceerd. Met dit nieuwe advertentieformat wordt het nog makkelijker om extra zichtbaarheid te creëren voor posts van directie en werknemers. Op deze manier kan content bij een veel grotere doelgroep onder de aandacht worden gebracht.

Maar het begint zoals hierboven beschreven met consequent posten op LinkedIn van inhoudelijk relevante content en kennis op je persoonlijke account. Daarmee leg je de basis voor ‘digitale autoriteit’, die vervolgens ook zijn positieve invloed heeft op de reputatie van de organisatie waarvoor je werkt.

Ben je benieuwd naar de mogelijkheden van een Digital Authority Program, dan kun je hier een pdf downloaden met meer informatie. Of neem even contact op met de schrijver van dit stuk. Je vindt hem  uiteraard op LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/peterdrent/

Geef een reactie

Your email address will not be published.

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.