Deze situatie komt je vast bekend voor: je bent aan het scrollen door een artikel, maar zodra je oog valt op een lange lap tekst, haak je af. Tot er ineens een afbeelding, video of grafiek verschijnt. Je stopt even, je kijkt en je leest verder. Het visuele element trok meteen je aandacht.
Dit is precies het effect van visuele content in een boodschap: hij trekt niet alleen de aandacht, maar zorgt ook dat je boodschap sneller wordt begrepen. Maar wat maakt visuele content dan zo krachtig?
Geen zorgen, je krijgt nu geen lange lap tekst voorgeschoteld met uitleg. 😉
Opvallen in een wereld vol informatie
In een wereld waar de hoeveelheid informatie exponentieel blijft groeien, maar onze cognitieve aandacht beperkt blijft, is de strijd om onze focus groot. Om je boodschap toch voor het voetlicht te brengen, is het essentieel om content aan te bieden die gemakkelijk en snel te verwerken is, ook voor mensen die er niet hun volledige aandacht bij hebben. Laat visuele content hier nou perfect voor zijn: deze informatie wordt door het menselijk brein namelijk maar liefst 60.000 keer sneller verwerkt dan een tekstuele boodschap.
In het dagelijkse denken en doen verwerken we informatie voornamelijk via de zogeheten perifere route in ons brein. Dit gaat razendsnel, verloopt vrijwel onbewust en kost weinig mentale inspanning. Denk bijvoorbeeld aan het kopen van een drankje omdat de verpakking je aanspreekt, niet omdat je de smaak kent of de ingrediënten hebt bekeken. Het is de route die we in ons brein nemen om informatie snel te kunnen verwerken, zonder daar veel energie in te steken.
Visuele content maakt gebruik van deze snelle verwerkingsroute. Hij trekt onze aandacht vrijwel direct waardoor ons brein de boodschap snel en makkelijk verwerkt. Precies wat we willen! Nu heb je namelijk de aandacht van de lezer en is het een stuk makkelijker om deze te behouden, zeker als de inhoud relevant is.
Niet zomaar een toevoeging: de sleutel tot effectievere communicatie
Kortom, als jij jouw boodschap wil laten spreken, omarm dan de kracht van visuele content. Of het nu gaat om afbeeldingen, video’s of infographics, het gebruik van visuele elementen kan hét verschil maken in het succes van je boodschap.