Nieuws en blogs

Monitoringtools onmisbaar in het crisisaanbod van PR- en communicatiebureaus

Aan een organisatie die negatief in de aandacht komt, luidt een van de belangrijkste adviezen: voer gedegen onderzoek uit en communiceer de feiten, zodat er zo min mogelijk aanleiding is voor het ontstaan van geruchten.

Geruchten kunnen onnodig reputatieschade veroorzaken, omdat ze vaak niet op de waarheid zijn gebaseerd. Helaas komen organisaties er in deze tijd niet meer onderuit dat mensen hun eigen nieuws ‘maken’ via social media. En door het grote aantal mensen dat actief is op social media, wordt het steeds lastiger voor een organisatie om te bepalen hoe het moet reageren om opschudding te voorkomen.

Tools voor het monitoren van social en online media zijn daarom niet meer weg te denken uit het crisisaanbod van PR- en communicatiebureaus. Wisse Kommunikatie maakt bijvoorbeeld gebruik van de online monitoringtool OBI4wan, waarmee sociale netwerken zoals Twitter, Facebook, LinkedIn, Pinterest en miljoenen andere (inter)nationale online bronnen worden geanalyseerd. Naast het monitoren biedt OBI4wan ook een webcare-functie voor deelname aan conversaties. Met deze monitoringtool krijgen we nauwkeurig inzicht in wat er speelt onder de stakeholders, welke vragen worden gesteld en wie de belangrijkste auteurs achter de berichtgeving zijn. Daarmee kunnen wij onze opdrachtgevers adviseren over de mogelijke boodschap en belangrijkste doelgroepen.

Ook op internationaal niveau blijken de tools voor online dataverzameling en -analyse steeds populairder te worden. Dat werd duidelijk tijdens de Worldcom Youth Meeting in Sofia dit jaar, waar wij met zeven PR-bureaus uit Europa bijeenkwamen om kennis en ideeën rondom deze tools uit te wisselen. Tijdens de meeting werden onder meer twee Bulgaarse tools gepresenteerd: Sensika en Ontotext.

Sensika is een monitoringtool voor online en social media, die zeer geschikt is voor grote evenementen die veel media-aandacht trekken. Tijdens de World Government Summit, die eerder dit jaar in Dubai gehouden werd, realiseerde Sensika een real-time weergave van de mediamonitoring tijdens het evenement. Hiermee konden ze een overzicht verschaffen van de meest voorkomende onderwerpen, de meest relevante auteurs, het sentiment en de geografische verspreiding van de berichtgeving.

Een andere interessante technologie werd gepresenteerd door Ontotext, dat grote hoeveelheden online data verzamelt, organiseert en categoriseert op basis van semantische technieken. Met steekwoorden kunnen relevante data over een organisatie eenvoudig met elkaar in verband worden gebracht. Contentmanagers krijgen hiermee sneller en beter inzicht in de samenhang tussen de uiteenlopende informatie.

Monitoringtools helpen organisaties over de hele wereld om meer grip te krijgen op de kracht van online en social media, waardoor wij organisaties nog beter kunnen adviseren hoe zij hun reputatie stabiel kunnen houden. Meer weten? Neem gerust contact met ons op via info@wisse-worldcom.nl of 026-4431523.

Hanneke van Heijster en Marjolein Tijdink

      Laat uw reactie achter