Nieuws en blogs

Waarom je bij een PR-bureau zou moeten werken? De Wisse-consultants leggen het uit

Tijdens mijn studie Communicatie leerde ik keurig de definitie van Public Relations uit mijn hoofd voor het tentamen: Public Relations is het vakgebied dat zich bezighoudt met het onderhouden van de relatie tussen organisatie en het publiek. Hoewel ik het antwoord op de meerkeuzevraag waarschijnlijk goed heb ingevuld, had ik eerlijk gezegd geen idee wat die definitie in de praktijk betekende. Nu, acht jaar na dat tentamen, werk ik zelf bij een PR-bureau en leer ik eindelijk wat het vak inhoudt.

25- waarom werken bij pr-bureau.jpg

In deze blog vertel ik graag aan studenten en nieuwkomers op de arbeidsmarkt wat werken bij een PR-bureau zoals Wisse Kommunikatie inhoudt en wat het vak naar mijn idee leuk maakt. Ik vroeg daarvoor ook naar de meningen en ervaringen van mijn collega’s:

  1. Variatie in werk en onderwerpen
    Iedere consultant van Wisse is het ermee eens: de variatie in de werkzaamheden is een van de belangrijkste voordelen van het werken bij een (PR)-bureau. Je werkt niet alleen voor verschillende klanten in uiteenlopende sectoren, variërend van IT, zorg, industrie en consumentenproducten, maar je houdt je ook bezig met verschillende deelgebieden van de communicatie. Bijvoorbeeld met mediarelaties, content-creatie, conceptontwikkeling, evenementenorganisatie en crisiscommunicatie. Theo vertelt: “Ik heb jarenlang als journalist gewerkt. Daarnaast heb ik marketingfuncties vervuld en heb ik veel grote evenementen georganiseerd. Het is erg leuk dat ik die achtergrond in de journalistiek, marketing en evenementenorganisatie nu bij Wisse in één functie kan combineren.”
  2. Je bent een allround communicatieadviseur
    Door de verscheidenheid aan klanten en het uiteenlopende takenpakket heb je bij Wisse een allround communicatiefunctie. Zo verzorg je zelf bijna alle activiteiten voor een klant, zowel op strategisch als uitvoerend niveau. Marlous vertelt: “Je adviseert en zet de strategie van de klant op papier, of dat nou gaat over social media, content of communicatie bij crises. En dat wat je bedenkt, mag je vervolgens ook zelf of in samenwerking met partners uitvoeren. De uitvoerende taken zijn bijvoorbeeld het ontwikkelen en schrijven van blogs, nieuwsbrieven of persberichten, het opzetten en bijhouden van de social media-kanalen van de klant, de realisatie van visuele communicatie-uitingen of het formuleren van een passende reactie als het gaat om crisiscommunicatie.”
  3. Je bent de schakel tussen journalist en bedrijf
    Ieder bedrijf heeft een verhaal, maar het is aan jou als PR-consultant om dat verhaal naar buiten te brengen op een manier die interessant is voor de journalist en de lezer. Als PR-consultant moet je daarom zowel je journalistieke als commerciële inzicht gebruiken. Sebastiaan vertelt: “Je bent eigenlijk altijd op zoek naar de manier waarop je de boodschap van een bedrijf interessant maakt voor de journalist en naar de media die bij die boodschap horen. Hiervoor moet je je altijd kunnen verplaatsen in de huid van de doelgroep van de klant, in welke sector die zich ook bevindt.”
  4. Je gaat mee met de ontwikkelingen in de markt
    De ontwikkelingen in het communicatievakgebied gaan razendsnel. Het voordeel hiervan is dat je als medewerker van een PR- en communicatiebureau ook zelf altijd in ontwikkeling blijft. “Bij een PR-bureau doe je in hoog tempo veel kennis op van uiteenlopende onderwerpen, omdat je je steeds in korte tijd verdiept in de, vaak inhoudelijke thema’s, van de verschillende klanten. Hetzelfde geldt voor de nieuwste ontwikkelingen binnen het communicatievakgebied. Hierdoor blijf je ook als ervaren consultant dus altijd bij leren”, aldus Peter.
  5. Je hebt invloed op de bedrijfsvoering van de klant
    Als communicatieconsultant kun je gevraagd en ongevraagd invloed uitoefenen op de bedrijfsvoering of de corporate strategie van de klant. Je hebt namelijk veel kennis van het bedrijf en je bent op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de sector. “Je weet wat er zich in de organisatie afspeelt, maar je bent geen medewerker van de organisatie. Hierdoor zit je ondanks je kennis van de bedrijfsgevoeligheden en eventuele beperkingen die van bovenaf worden opgelegd, toch in de positie om vernieuwende ideeën aan te dragen”, aldus Margaux.
  6. Je bent altijd met de actualiteit bezig   
    Als PR-consultant zoek je altijd naar actuele gebeurtenissen of ontwikkelingen waar je met PR op kunt inspelen. Hiervoor ben je altijd scherp op nieuws dat aansluit op de missie van je klanten. Bij crisiscommunicatie speelt die actualiteit een nog grotere rol: “Crisiscommunicatie is eigenlijk het summum van een situatie waarin inspelen op de actualiteit van essentieel belang is. Zodra een crisis zich voordoet, moet je zo snel mogelijk beslissen hoe je gaat reageren. De eerste reactie van een bedrijf dat zich in een crisis bevindt is zeer bepalend voor het verdere verloop van de crisis en eventuele reputatieschade. Je moet op zo’n moment dus enorm scherp zijn en in korte tijd beslissingen durven te nemen”, aldus Serge.
  7. Je bent internationaal georiënteerd
    Wat Wisse voor mij als werkgever onderscheidt, is dat het een internationaal georiënteerd bureau is. We hebben veel contacten met andere bureaus en klanten in heel Europa, en zelfs erbuiten. Dit is in verschillende opzichten zeer leerzaam. Zo vergaar je kennis van consultants uit andere landen over de manier waarop zij met PR- en communicatievraagstukken omgaan en leer je zakelijk communiceren. Ook oefen je je Engels en misschien ook wel je Duits, en kun je zo nu en dan een (pers)evenement in het buitenland meepikken.

Dit is – in een notendop - wat je kunt verwachten van een functie bij een PR-bureau. Er zijn ongetwijfeld nog functie-onderdelen en voordelen die ik niet in deze blog heb verwerkt, maar ik hoop dat ik je een idee heb kunnen geven over wat werken bij een PR-bureau inhoudt en wat PR en communicatie volgens mij en mijn collega’s een leuk vak maakt.

Is je interesse gewekt en zou je wel eens willen ervaren hoe het er bij een PR-bureau aan toe gaat, kom dan gerust een keer langs voor een kopje koffie of kijk op onze vacaturepagina.  

Hanneke van Heijster

      Laat uw reactie achter