Nieuws en blogs

Worldcom-paneldiscussie over crises in de medische en farma-sector

Panelleden, opdrachtgevers en Worldcom-partners praten over het voorkomen en afhandelen van internationale crises in de medische en farma-sector

In de medische en farmaceutische sector is weinig nodig om van een lokaal probleem een internationale crisis te maken. Zelfs als het hoofdkantoor optimaal voorbereid is, kan een issue in een andere regio oncontroleerbare vormen aannemen. Bijvoorbeeld doordat de media daar anders reageren dan in het thuisland, of doordat de lokale communicatieteams niet goed voorbereid zijn op een journalistiek gevecht.

Reden voor Serge Beckers van Wisse Kommunikatie om een paneldiscussie te organiseren rond dit thema voor internationaal opererende bedrijven in de medische en farma-sector. Geen betere gelegenheid natuurlijk dan tijdens de Annual Global Worldcom Meeting, in Brussel, waar een groot aantal specialisten aanwezig was.

Het panel, dat voorgezeten werd door Crispin Manners, bestond uit zes Worldcom PR Group ‘medical crisis’ experts uit de Americas Region, EMEA en APAC: Tom Donoghue (Canada), Gary Wells (VS), Serge Beckers (Nederland), Frederic Bollhorst (Duitsland), Samuel Mak (Hong Kong), en Worldcom CEO Todd Lynch.

Crisismanagement in een notendop

In het theoretische gedeelte presenteerden de Worldcom-experts hun raamwerk voor internationaal crisismanagement. Met als belangrijkste tip: crisiscommunicatie begint voordat er sprake is van een crisis. Ongeacht de locatie, de sector of de grootte van het bedrijf: voorkomen is altijd beter dan genezen, dus zorg dat je frequent en structureel met al je doelgroepen communiceert zodat zij een goed, realistisch beeld van je organisatie hebben. Op deze manier creëer je een buffer en kunnen je positieve imago en reputatie wel een stootje hebben.

Als er dan toch een crisis ontstaat, ondanks de structureel ingezette, positieve in- en externe communicatie, dan is het cruciaal dat de personen die belast zijn met de communicatieve afhandeling ervan volgens plan handelen. Emoties nemen vaak de overhand in crisissituaties, met het gevaar dat alle zorgvuldig uitgewerkte communicatiescenario’s en trajecten terzijde worden geschoven. Met alle gevolgen van dien.

Ook de nazorg is een belangrijke fase in crisismanagement, met als belangrijkste adagium ‘it ain’t over till it’s over’. Een crisis is namelijk niet voorbij als de organisatie vindt dat die voorbij is. Een crisis is pas voorbij als ‘men’ vindt dat die voorbij is. En ‘men’ is in dit geval natuurlijk de krantenlezer, de TV-kijker, de Facebooker en de andere externe en interne stakeholders.

Het spreekt voor zich dat het bovenstaande geen recht doet aan de tweeënhalf uur durende Worldcom-sessie. We hebben dan ook het plan opgevat het hele programma nog eens te herhalen, maar dan online. Hoofddoel is natuurlijk de partners in de Worldcom Healthcare Practice Group en de Crisis Practice goed te positioneren en de bekendheid te vergroten binnen de medische sector en de farmacie. Maar ook onze andere Worldcom-partners die geïnteresseerd zijn in crisiscommunicatie zijn van harte uitgenodigd.

Ter inspiratie de ‘4 phases of crisis communication’, die we destijds hebben gepresenteerd.