Nieuws en blogs

4 manieren waarop PR bijdraagt aan succesvolle SEO

Als gewaardeerd lid van de VPRA ontvangen wij elke donderdagochtend het VPRA Journaal – de nieuwsbrief van de Vereniging van Public Relations Adviesbureaus. Zo ook afgelopen week. Mijn oog viel direct op een blog van het Amerikaanse bureau Marx Communications over de inzet van SEO binnen (B2B) PR. Een onderwerp waar wij dagelijks mee te maken hebben en aandacht aan besteden. Er is al veel gezegd en geschreven over dit onderwerp, maar dit artikel trok met name mijn aandacht omdat het praktische, eenvoudig toe te passen manieren bespreekt waarop PR kan bijdragen aan succesvolle SEO.

Lees ook: Het algoritme is niet altijd koning

09 Blog PR_SEO.jpg

Vanzelfsprekend moet je de blog zelf vooral lezen, maar hieronder licht ik de vier tips alvast kort toe.

  1. Creëren van linkwaardige content

We weten allemaal dat links een belangrijk onderdeel zijn van SEO, maar de ‘regels’ voor succesvolle links zijn behoorlijk veranderd. De vraag is dan ook hoe bedrijven ervoor (blijven) zorgen dat kwalitatief hoogwaardige links verwijzen naar hun website en hoe een PR-bureau hierbij kan ondersteunen. In de blog wordt hier dieper op ingegaan.

  1. Inzet van influencers

Influencers hebben sterke banden met hun volgers en zijn dus in staat om de zichtbaarheid van en de betrokkenheid bij een merk of bedrijf te vergroten. Wanneer een bedrijf opvalt binnen haar doelgroepen, zullen zowel de traffic als het aantal links naar de website toenemen. Hoe je influencers succesvol kunt inzetten, lees je in de blog.

  1. Gebruikmaken van social media

De rol van social media binnen SEO-activiteiten wordt steeds belangrijker, en deze kanalen zijn onderdeel van het SEO-algoritme. Het creëren van waardevolle content - die ook nog eens gedeeld wordt door de doelgroep - zorgt voor backlinks naar de website en verhoogt de SEO-status van een bedrijf. Maar hoe pak je dit aan? Je leest het in de blog.

  1. Brand mentions door thought leadership

Het sterker maken van links is van groot belang bij de inzet van PR voor SEO-doeleinden. Maar het is belangrijk om te weten dat brand mentions ook van groot belang zijn. Waar we voorheen dachten dat de link zelf het belangrijkste was, zien we nu dat zelfs het noemen van een merk of bedrijf op een andere site de SEO-activiteiten een boost geeft. De inzet van thought leadership PR-campagnes speelt een belangrijke rol bij het creëren van deze brand mentions.

Laat de blog van Marx Communications jou inspireren om PR nog beter in te zetten voor SEO-doeleinden. Kom je er toch niet helemaal uit? Neem dan gerust contact met mij of een van mijn collega’s op en we helpen je graag verder!

Peter Drent

      Laat uw reactie achter