Nieuws en blogs

Kunnen nieuwsbrieven de schroothoop op?

In ons tijdperk van sociale media, ellenlange spamlijsten en een overvloed aan e-mailberichten is de vraag gerechtvaardigd hoe nuttig e-mailmarketing nog is. Wie leest al zijn e-mails? En zijn bulk-mails en nieuwsbrieven in tijden van gepersonaliseerde marketing nog steeds aantrekkelijk genoeg voor de individuele consument?

Je zou verwachten dat het nog steeds groeiende aantal social media-gebruikers erop wijst dat deze kanalen de belangrijkste media zijn om nieuws en marketing-acties aan de man te brengen. Maar ook het aantal nieuwsbriefabonnees blijkt aanzienlijk toe te nemen, zo meldt de initiatiefnemer van  het Spotler nationaal email onderzoek van 2017. Het aantal nieuwsbriefabonnees blijkt in 2017 op 93% te liggen. De e-mail is naast WhatsApp een van de eerste communicatiekanalen die de consument ’s ochtends checkt. Conclusie: met een e-mail kun je nog altijd veel mensen bereiken.

Sterker nog, misschien zelfs nog meer dan via de sociale mediakanalen. Het wordt steeds moeilijker om niet ten onder te gaan in de stortvloed aan informatie die op de online platforms wordt gedeeld, en de relevante berichten eruit te pikken. Een e-mail blijft na ontvangst gewoon opgeslagen in de mailbox, of iemand nou dagelijks online is of niet. De e-mail wacht geduldig en wordt uiteindelijk wel gelezen.

Uit het Spotler-onderzoek blijkt dat de meerderheid van de Nederlanders reclame liever via de e-mail ontvangt dan op sociale mediakanalen. Het is dus duidelijk dat nieuwsbrieven en e-mailmarketing niet tot het verleden behoren. Maar waarop moet je letten om een nieuwsbrief succesvol te gebruiken?

E-maildistributielijst

De creatie van een e-maildistributielijst gebeurt meestal online, via een registratieformulier op de website of via de sociale media. Maar zo’n lijst kan ook offline worden aangemaakt, bijvoorbeeld tijdens verkooppraatjes, op beurzen of in de winkel. Het is daarbij natuurlijk wel belangrijk om de wetgeving in de gaten te houden want op 25 mei 2018 treedt de GDPR (General Data Protection Regulation) in werking. Die wet houdt onder andere in dat de verspreider van e-mailnieuwsbrieven een heldere Opt-in-procedure in acht neemt. De ontvanger moet na registratie nogmaals toestemming geven door op een link in de bevestigingsemail te klikken. Bovendien moet de ontvanger de mogelijkheid hebben zich op elk gewenst moment en kosteloos af te melden voor de nieuwsbrief.

E-mailontwerp

Bij het maken van een nieuwsbrief zijn de volgende overwegingen van belang:

  1. Bedenk goed waarom je een nieuwsbrief wilt uitsturen. Meer websitebezoeken? Meer producten verkopen? Heb je bij dat doel de juiste koppen verzonnen? Heb je wel er echt nieuws te melden? Als dat allemaal duidelijk is, kun je van je nieuwsbrief een gerichte marketing-tool maken.
  2. Maak je nieuwsbrief kort en krachtig. Maak het lezen aantrekkelijk door scherpe, korte zinnen te gebruiken en alleen relevante informatie te verstrekken. Alinea's en kopregels en visuele stimuli zoals foto's of afbeeldingen vergroten de leesbaarheid.
  3. Relevante informatie is veel belangrijker dan frequente informatie. Wacht dus tot je daadwerkelijk iets te melden hebt.
  4. Proeflezen, proeflezen, proeflezen. Typefouten kunnen tot gevolg hebben dat je niet serieus wordt genomen.

Uitsturen

Er zijn veel programma’s op de markt om nieuwsbrieven te personaliseren, in te plannen en te versturen. Die bieden kleine en middelgrote bedrijven de mogelijkheid met weinig inspanning e-mailmarketingcampagnes op te zetten.

Nieuwsbrieven en e-mailmarketing zijn dus verre van achterhaald. Ze kunnen je zelfs de mogelijkheid bieden om je concurrentie een stap voor te zijn. De juiste voorbereiding en uitvoering zijn hierbij wel een must. Mocht je hierover vragen hebben, dan staan wij bij Wisse Kommunikatie je natuurlijk graag met raad en daad bij.

 

Anne Nicolaides

      Laat uw reactie achter