Nieuws en blogs

PR of propaganda? Amnesty lijkt het verschil niet te kennen

In de nieuwe campagne van Amnesty tegen Saudi-Arabië claimt de vereniging dat het land wel een enorm goed PR-bureau in de arm moet hebben genomen om een positieve draai te geven aan het ondermijnen van de mensenrechten in het land. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het goed dat Amnesty op grote schaal aandacht vraagt voor de misstanden in Saudi-Arabië. Maar het feit dat PR-consultants worden neergezet als een stel leugenachtige verbloemers van misstanden, daar heb ik moeite mee.

17 Amnesty.jpg

Saudi-Arabië heeft natuurlijk een groot imagoprobleem. Maar waarom wordt het blazoen van ‘het PR-bureau’ dan ook meteen besmeurd? Richt je met de campagne op de misstanden in het land, in plaats van je te richten op de uitwassen in de communicatiebranche en deze toe te schrijven aan de PR-sector.

De campagne schetst een nogal onrealistisch beeld. Want stel je eens voor dat een Westers bureau (zo wordt het in de campagne benoemd) wordt benaderd met de volgende vraag:

In Saudi-Arabië hebben we wat problemen met ons imago. In het Westen vindt men het raar dat bij ons vrouwen en mannen strikt gescheiden moeten blijven in de openbare ruimte, lijfstraffen en onthoofdingen worden uitgevoerd, en dit alles als ‘cultuur’ wordt bestempeld. Daarnaast hebben we een klein conflict met Jemen. Maar eigenlijk zien wij dat niet als een probleem. Kunnen jullie ons helpen? Jullie zijn toch een Westers PR-bureau?

Ik kan me niet voorstellen dat er ook maar één zichzelf respecterend bureau is dat hierop in zou willen gaan. De kern van PR is dan wel het begrip vergroten tussen organisatie en publiek, maar deze opdracht is natuurlijk volstrekt onacceptabel.  

Bij Wisse Kommunikatie staan we met regelmaat bedrijven bij in crisissituaties. Bij de analyse van iedere crisissituatie wordt uitgegaan van transparantie, eerlijkheid, zelf de boodschap naar buiten brengen en de dialoog aangaan. Een open manier van communiceren; niet altijd makkelijk, maar wel op een manier dat mensen er begrip voor op kunnen brengen. En zo handelen onze collega-bureaus ook, daar steek ik mijn hand voor in het vuur.

Waarom worden PR- en communicatieadviseurs dan alweer zo negatief neergezet? Eerder deze maand kwam de sector ook al op een vervelende manier in het nieuws. Tijdens de verantwoording van ING president-commissaris Van der Veer in de Tweede Kamer, werd er minachtend gezegd dat ING misschien “wat meer van die dure communicatieadviseurs had moeten raadplegen”. Wat het salaris van de adviseurs ook mag zijn, vergeleken met de geplande salarisverhoging van de topman van de ING zal het wel meevallen. En als een PR-bureau al had willen bijspringen (en volgens mij is dat niet het geval): dan was de boodschap wel op een slimmere manier gebracht…

En nu dan Amnesty, dat PR ‘verwart’ met propaganda. Juist PR is een branche waar mensen heel hard werken om organisaties of mensen liefst op een positieve en vooral objectieve manier meer bekendheid te geven. Door kennis te delen, door te laten zien wat je doet en waar je goed in bent. En wij ondersteunen dat. Niet te vergelijken met het negeren van misstanden en verbloemen van leugens, zoals Amnesty claimt dat wij doen.

Marlous Fortuin

      Laat uw reactie achter