Nieuws en blogs

Technologie in het communicatievak

Eens per jaar reizen de ruim 130 bij de Worldcom PR Groep aangesloten PR-bureaus naar de ‘Annual General Meeting’ om samen te discussiëren over de toekomst van het netwerk en het communicatievak. Zo’n tien jaar geleden bestond er nog een behoorlijk verschil tussen de activiteiten van de bureaus in de ‘Westerse’ landen en die in andere regio’s. Die verschillen werden met name in de hand gewerkt door het medialandschap. De afgelopen jaren zijn die verschillen snel kleiner geworden, vooral door het wereldwijde gebruik van social media en mobiele apps. Die hebben de manier van communiceren wereldwijd veranderd en het gebruik van monitoring- en rapportagetools in ons vak noodzakelijk gemaakt.

Natuurlijk werd er tijdens de meeting in Toronto veel gesproken over social media en tools om bronnen, trends, reputatie en wat al niet meer te analyseren en te monitoren. Maar dergelijke technologie en tools zijn inmiddels behoorlijk ingeburgerd en behoren eigenlijk al tot de standaarduitrusting van communicatiebedrijven. Het is duidelijk dat ons vak - net als vele andere- dankzij dat soort tools steeds meer ‘datadriven’ wordt. Hoe meer informatie je hebt over het gedrag van de doelgroepen en hoe beter het inzicht in het effect van activiteiten, boodschappen en middelen, hoe meer rendement je uit communicatie kunt halen.

Artificial intelligence

In dat opzicht lijkt ‘artificial intelligence’ het nieuwe buzzword. Ook in de communicatie. Dat kon natuurlijk niet uitblijven, want we komen het fenomeen al meer dan een jaar tegen in de persberichten en content die we voor onze technologie-klanten maken. De presentatie van Erin Kelly, CEO van Advanced Symbolics Inc. werd door de meeste deelnemers als meest interessante van de hele meeting beschouwd. Het bedrijf maakt gebruikt van kunstmatige intelligentie om dynamisch allerlei nieuwsbronnen te analyseren. Niet simpelweg op keywords, maar door het analyseren van meningen en gedrag en het leggen van verbanden daartussen. Daardoor krijgen PR-bureaus en hun klanten inzicht in de publieke opinie en het daaruit voortkomende menselijke gedrag. Met dat inzicht kunnen ze betere beslissingen nemen en boodschappen formuleren waarop doelgroepen het best reageren. Erin Kelly gelooft absoluut niet in het gebruik van social media voor de monitoring van de publieke opinie, omdat die volgens haar een volstrekt niet representatieve selectie van de bevolking geeft en mensen daar vooral het voor hun eigen omgeving sociaal wenselijke gedrag vertonen.

AR en VR

Twee andere trends die aan de orde kwamen, waren augmented reality en virtual reality. Een virtuele omgeving is een volledig door computers gegenereerde, kunstmatige wereld, terwijl bij augmented reality virtuele componenten in de reële omgeving geplaatst worden. Waar je in virtual reality door een virtueel appartementencomplex kunt lopen om te zien hoe je het wilt inrichten, maakt augmented reality het mogelijk om op beeldscherm meubels in de eigen woonkamer te projecteren om te zien hoe ze daar real life staan. Ali Hantal liet prachtige en ook zeer nuttige toepassingen van VR en AR zien, die met name voor entertainment, opleiding en navigatie ontwikkeld zijn, maar de praktische toepasbaarheid voor ons vakgebied is het gadget-stadium nog niet ontstegen. Gelukkig zijn er genoeg collega’s in het communicatievak die openstaan voor nieuwe technologie en gaan experimenteren, zodat de echt bruikbare toepassingen vanzelf komen bovendrijven.

Theo Snijders

foto bij blog Toronto.jpg (1)
Ali Hantal verzorgde een presentatie en demo’s over VR- en AR-toepassingen

      Laat uw reactie achter