Nieuws en blogs

Tips voor jonge PR-professionals

In het huidige tijdperk, waarin de wereld zich waanzinnig snel ontwikkelt, kan alles wat gisteren nog up-to-date was vandaag al achterhaald zijn. Welke vaardigheden moet je als jonge PR-professional hebben om in deze maalstroom mee te kunnen?

  1. Nieuwe vaardigheden zijn niets zonder oude vaardigheden
    Een nieuwe PR-werkelijkheid vereist nieuwe vaardigheden, constateert menig professional. Maar volgens mij vormen de traditionele vaardigheden nog steeds de basis. Een goede tekstvaardigheid is nog steeds de essentie van goede PR. Helaas lijkt de nieuwe generatie, door de app-cultuur en de bijbehorende verslaving aan acroniemen en de minder-is-meer mentaliteit in het taalgebruik, steeds minder taalgevoel te hebben. 
  2. Interculturele competentie
    Globalisering is geen toekomstmuziek meer, maar heeft onze bedrijfscultuur al lang onherroepelijk veranderd. Internationale teams en grensoverschrijdend werken zijn aan de orde van de dag. Iedereen die als nieuwkomer de wereld van PR en communicatie wil veroveren, moet niet alleen empathisch, flexibel en ontvankelijk zijn, maar ook de nodige kennis hebben van andere culturen, talen en medialandschappen. 
  3. Technologie is je beste kameraad!
    Smartphones met apps, online communicatie met banners, automatisering en programmeren. De PR-professional van vandaag mag geen technophobie hebben en moet de vinger aan de pols houden wat betreft de technologische vooruitgang. Het is belangrijk om de ontwikkelingen nauw te volgen en experimenten vooral niet te schuwen. Ken en gebruik de hulpmiddelen die het nieuwe tijdperk je biedt. 
  4. Maatschappelijke verandering
    Het herkennen van en inspelen op nieuwe trends is cruciaal voor iedere ondernemer. Hoewel niet iedere ondernemer dat doorhad… Grote bedrijven als Nokia en Blokker, bijvoorbeeld, hebben niet of te laat gereageerd op de veranderingen die velen al zagen aankomen. Blijf dus – ook als PR-professional - altijd open en nieuwsgierig; zo kun je snel en flexibel  reageren op veranderingen. 
  5. Netwerken
    Waar in het verleden het netwerken van PR-professionals voornamelijk bestond uit mediacontacten, is een gemiddeld netwerk tegenwoordig een verzameling van mensen met vaardigheden en bekwaamheden die men zelf niet heeft. Voor een PR-professional is het belangrijk een netwerk van experts te hebben, om eigen klanten nog meer te kunnen bieden. 
  6. Usual suspects
    Ook basiseigenschappen en -vaardigheden, zoals stressbestendigheid, overzicht houden en kunnen multitasken blijven belangrijk in de PR. Vooral als je meerdere accounts hebt ,die je soms tegelijk moet bedienen.

Mijn conclusie is: Stay hungry! De PR-professional van morgen (en ook van vandaag) is zoveel meer dan alleen een schrijver, een bemiddelaar tussen doelgroepen en bedrijven en een creatieve geest. Hij is ook een interactieve content-ontwikkelaar, programmeur, video-expert, data scientist, ook al is hij niet op elk gebied een expert. Maar door altijd op de hoogte te blijven van wat er in de wereld gebeurt, de netwerken in te zetten en met andere experts samen te werken, maakt hij zich onmisbaar in ieder bedrijf.

Anne Nicolaides

      Laat uw reactie achter