Nieuws en blogs

EditieNL op bezoek bij Wisse Kommunikatie

Hoe ver kunnen mensen en bedrijven gaan met een 1 aprilgrap? EditieNL kwam langs bij Wisse Kommunikatie om deze vraag beantwoord te krijgen.

Voorbeelden te over en mooie citaten genoeg. Maar ‘zoals dat gaat op tv’ blijft van een interview maar een aantal seconden over. Zo ook in dit item van EditieNL, waarin Serge Beckers gevraagd werd naar zijn visie op 1 aprilgrappen door bedrijven.

EditieNL.png

Wat niet in beeld kwam: Beckers noemde een stunt van De Efteling en Maxi-Cosi als voorbeeld van een geslaagde 1 aprilgrap. Zij  zetten een filmpje online over de opening van de vernieuwde achtbaan De Python, waarin ze vertelden dat bezoekers voortaan ook baby’s kunnen meenemen in een kinderzitje. “Een geintje natuurlijk. Je hebt snel door dat het helemaal niet kan, het ligt er zo dik bovenop. Maar de grap is wel geslaagd uit communicatie-oogpunt, want ze past uitstekend bij beide merken. Voor mij is essentieel bij een 1 aprilgrap dat er geen sprake is van eigen gewin.”

Fake news en leugens liggen op de loer

Maar niet ieder bedrijf heeft door dat de grens van een 1 aprilgrap snel overschreden is, met het risico dat de organisatie geassocieerd wordt met fake news en leugens. De voornaamste valkuil: te ver gaan in je grap en het geintje zelfs blijven volhouden als ernaar gevraagd wordt. Communicatieprofessionals weten dat een goede journalist gaat bellen als hij iets onder ogen krijgt dat hem intrigeert. “Dan moet je als bedrijf of als PR-bureau voor dat bedrijf ook gewoon toegeven dat het een grap is. Zodra je journalisten voor de gek gaat houden, genereer je nepnieuws en maak je je zelfs voor toekomstig echt nieuws ongeloofwaardig.’’

De Telegraaf wijdde een stuk aan hetzelfde onderwerp. Ook de krant van wakker Nederland vroeg Beckers hoe communicatieprofessionals hun 1 aprilgrappen zouden moeten insteken. “Ik vind het lastig om de vraag te beantwoorden namens de communicatie- en PR-branche, omdat humor heel persoonlijk is. Maar ronduit liegen hoort gewoon niet, ook niet op 1 april. De grens moet zijn dat je binnen 30 seconden doorhebt dat je erin gestonken bent.”

Serge Beckers