• Nederlands
  • Engels
  • Duits
Crisis call: +31 (0)26 372 0871
Wisse Kommunikatie Wisse Kommunikatie
Crisis call: +31 (0)26 372 0871
Nieuws

December, de maand van de commerciële kerstgedachte

Blog

Op 6 december blies Sinterklaas zijn aftocht en daarmee het beginsignaal voor bedrijven om hun aanbod te koppelen aan saamhorigheid, altruïsme en liefde voor anderen. De jaarlijkse opmaat voor een maand waarin zoetsappigheid de boven-tone-(of-voice) voert.

Bij de ene organisatie is de kerstgedachte-link eerder gelegd dan bij de andere. Soms is er best wel wat fantasie nodig om een product of dienst met enige vorm van geloofwaardigheid te presenteren als essentieel ingrediënt voor de feestdagen. Dit roept bij mij de volgende vragen op: geloven deze bedrijven echt dat zij een positieve bijdrage leveren aan de ultieme kerstbeleving? Of gooien zij gewoon zoetsappige geluids- en kleurenfilters over hun communicatie om maar te voldoen aan de verwachtingen van het publiek? En staat deze veronderstelde verwachting wel gelijk aan de daadwerkelijke behoefte? Het antwoord op deze vragen blijf ik je schuldig. Maar misschien wil je zelf een poging wagen; ik heb alvast met beroepsinteresse, maar verder met enige tegenzin enkele reclameblokken uitgezeten om jou te kunnen voorzien van een willekeurig overzicht van het kerstreclame-aanbod in 2021.

De kartrekker

De marketeers van Bol.com bijten het spits af. In hun campagne ‘De winkel van…uitpakkers’ stippen zij de jaarlijkse rivaliteit tussen Sinterklaas en kerst aan. De ironische aanpak van Bol.com veroorzaakte bij mij een lichte chuckle, hetgeen voor mij een reclamebeleving vertegenwoordigt die voor anderen ongeveer gelijkstaat aan een Gouden Loekie. De dienstverlening van dit bedrijf leent zich uitermate goed voor eindejaarsreclames. Alle benodigdheden voor de feestdagen zijn immers te scoren in hun webshop. Reclame nog niet gezien? Kijk dan hier.

Albert Heijn: van plofkip naar hamsterliefde

In zekere zin vertegenwoordigt de campagne van Albert Heijn de boodschap van bijna alle supermarktketens. Het thema van de laatste jaren ‘wees goed voor elkaar’ neemt steeds specifiekere vormen aan. Waar we vroeger keken naar een klein gezin dat heerlijk zat te tafelen, zien we nu vooral grote gezelschappen – uiteraard strategisch samengesteld. Geen bevolkingsgroep die de revue niet passeert. Kerstavond is natuurlijk niet compleet als de vuilnisman, de weduwe, het meisje met de zwavelstokjes en de eenzame buurman niet van de partij zijn. Niets mis mee natuurlijk. Behalve dat de reclame zo generiek is dat ze volgens mij nul effect heeft.

 

Bron Marketing tribune

 

Van regel naar uitzondering

Toch is er één supermarkt die het niet kon laten… Dirk pakt op slinkse wijze de kans de eerder genoemde clichés te combineren én een financiële steek onder water uit te delen. Het campagneteam van Dirk was blijkbaar in een recalcitrante bui, want niet eerder heb ik een kerstreclame gezien waarin liefde, vriendschap en prijsvechterij het toneel betraden. Bekijk het schouwspel hier.

De ultieme klassieker tegen zichzelf ingezet

Iedereen is ermee groot geworden. Tenminste iedereen die ergens in de vorige eeuw ter wereld kwam. Voor velen is de associatie van kerst met commercie nooit beter in beeld gebracht dan door de grandioze rode Coca Cola-vrachtwagen die op zijn route door besneeuwde bergdorpjes een spoor van kerstverlichting achterlaat.

Toch viel deze terugkerende campagne sommigen zwaarder dan anderen. Tijdens mijn onderzoek voor deze blog las ik bijvoorbeeld dat Greenpeace de kans ooit aangreep om Coca Cola flink aan de schandpaal te nagelen. De activisten wezen namelijk op de plastic footprint die de frisdrankfabrikant achterliet. Het protest werd opgemerkt en leverde Greenpeace flink wat publiciteit op. Of je het ermee eens bent of niet, deze kaart heeft Greenpeace slim gespeeld.

 

Bron Noordz

 

Ter afsluiting: een knisperend haardvuur

SBS6 gooit het over een andere boeg. De zender geeft aan dat wij dit jaar niet hoeven rekenen op de kwaliteitstelevisie die we van hem gewend zijn, maar schotelt ons een avondprogrammering voor van brandend haardhout. Persoonlijk vind ik dat SBS6 mij geen groter cadeau had kunnen geven. Of alle alleenstaande mannen, vrouwen, opa’s en oma’s het ook zo ervaren, is nog maar de vraag. Misschien dan toch maar even aankloppen bij dat gezin dat soms een pizza bezorgd krijgt – kijken of je aan mag schuiven….

Bron Dutchcowboys

 

Loek van Eijk