• Nederlands
  • Engels
  • Duits
Crisis call: +31 (0)26 372 0871
Wisse Kommunikatie Wisse Kommunikatie
Crisis call: +31 (0)26 372 0871
Nieuws

We zijn allemaal mensen: het belang van een oprechte merkidentiteit

Blog

Als ik zeg ‘merk’ denk je waarschijnlijk aan zoiets als het etiket op een pot appelmoes of de logo’s van je sportkleding. Een merk is echter zoveel meer dan dat. Niet alleen zorgt het voor herkenning van een product of dienst, het staat symbool voor de hele onderneming die daar achter staat. Het personeel, de bedrijfsfilosofie, de bedrijfswaarden: alles. Als je wilt dat jouw merk een positief gevoel opwerkt, moet je ervoor zorgen dat de doelgroep er zich vertrouwd bij voelt. In een wereld waarin het lastig kan zijn om te onderscheiden of je met een persoon of bot spreekt, moeten de communicatiemakers van nu daarom één belangrijk ding onthouden: wees menselijk.

Voor veel van ons bestaat de dag uit een aaneenschakeling van verschillende beeldschermen. Van het ontbijtjournaal tijdens de koffie door naar het computerscherm op de werkplek. Weer thuis aangekomen, draait de TV op volle toeren zodat je kunt achterhalen wie de mol is, of kunt cringen bij de ongemakkelijke uitspraken van een boer die op zoek is naar ware liefde. Ter afsluiting wordt er in bed nog even ‘ouderwets’ een boek gelezen op de e-reader of tablet. Niet te vergeten: gedurende deze dag vol schermwisselingen blijft de smartphone altijd binnen handbereik.

Het ziet er niet naar uit dat we binnenkort massaal afscheid nemen van onze digitale gewoonten. Toch neemt dit de sterke behoefte aan menselijk contact zeker niet weg – vooral nu de wereld herstellende is van een virus dat zich voor de verandering niet via het internet verspreidde. Dus, hoe kun je de menselijke kant van jouw merk laten shinen?

Presenteer je personeel

Door je personeel op de voorgrond te plaatsen en je publiek een kijkje achter de schermen te bieden, creëer je een band met je publiek. Content wordt hierdoor levendig en echt, tegenover leeg en plastisch. Puur promotionele boodschappen, daar prikt de doelgroep zo doorheen. Stakeholders en (potentiële) klanten zijn meer geneigd tot interactie als ze weten met wie ze te maken hebben. Verstop je medewerkers daarom niet, maar betrek hen in het gesprek met je doelgroep. Vermijd in je content dan ook het gebruik van stock-afbeeldingen met een samengestelde groep mensen die met parelwitte tanden tonen dat zij de tijd van hun leven hebben op de werkvloer. Hiermee bereik je het tegenovergestelde effect. Het gaat ten koste van de geloofwaardigheid van het merk, zowel voor je publiek als voor je eigen personeel. Door het maken van echte foto’s laat je de medewerkers zien dat je hen serieus neemt. Zij voelen zich hierdoor betrokken en ontwikkelen zich tot ware ambassadeurs van je merk.

Hoor en wederhoor

Je doelgroepen willen voelen dat je met, niet tegen hen praat. Ga standaard marketingtaal uit de weg en voer een gesprek. Je social accounts zijn geen reclameborden maar platforms voor interactie. Luchtig of serieus, zolang je content oprecht is, bouw je een band op met de lezer en neem je de drempel weg om te reageren. Je publiek zal hierdoor eerder geneigd zijn opmerkingen, complimenten of klachten met je te delen. Dit geeft je de mogelijkheid om te reageren, hetgeen er vervolgens voor zorgt dat je doelgroep zich gehoord en begrepen voelt. Kortom: engagement.

Laat zien wat je doet

Een collega die na 40 jaar trouwe dienst nog altijd met een brede glimlach de computer opstart, een portret van de sympathieke servicemedewerker die altijd dat ene stapje verder gaat of een klant die in het zonnetje wordt gezet. Dit soort content blijft hangen bij je publiek en geeft het inzicht in wie je bent als merk. Mensen hechten waarde aan persoonlijke connecties en kunnen zich veel beter identificeren met echte content dan met reclamepraat. Daarmee worden ze al genoeg geconfronteerd.

Geef je content een persoonlijke touch

Wees niet bang om grappig of eigenzinnig te zijn als je iets schrijft. Humor, emotie of een originele invalshoek geven jouw merk een unieke persoonlijkheid. Let hierbij wel op dat je boodschap niet polariserend uitpakt of bepaalde groepen kwetst.

Mensen zijn geen robots, en willen ook niet dat bedrijven dat zijn. Dit kan ook betekenen dat je fouten proactief aankaart of deelt hoe je als organisatie werkt om processen te verbeteren. Deze openheid zorgt voor geloofwaardigheid en authenticiteit.

Creëer blijvende verbindingen

Ondanks het feit dat merken niet fysiek met de doelgroep in contact staan, kunnen beide partijen toch een relatie opbouwen. Door bedrijfsjargon achterwege te laten en de persoonlijkheid van het merk te delen, creëer je een echte band met het publiek en geef je hen een reden om het bedrijf te blijven steunen.

 

Voor deze blog heb ik mij laten inspireren door een tekst van Worldcom-partner Public Communications Inc.

Loek van Eijk