• nl
  • en
  • de
Crisis call: +31 (0)26 372 0871
Wisse Kommunikatie Wisse Kommunikatie
Crisis call: +31 (0)26 372 0871
Persberichten

Big data, Internet of Things (IoT), en sensoren zijn de technologische trends die de komende twaalf maanden de grootste impact zullen hebben op mobiele werknemers, blijkt uit een recent onderzoek van Panasonic onder inkopers van mobiele technologie.

Op de vraag naar de meest relevante technologische trends die invloed hebben op het gebruik van apparatuur door mobiele medewerkers, antwoordden inkopers dat ze big data (52%) als belangrijkste zien, op de voet gevolgd door IoT (51%) en sensortechnologieën (41%). De belangrijkste redenen voor de aanschaf van nieuwe technologie zijn het verbeteren van de efficiëntie en de productiviteit van de organisatie.

 Volgens de kopers van mobiele apparatuur profiteert de IT-afdeling het meest van elke technologische trend. De voordelen worden daarna pas duidelijk voor de andere afdelingen, vinden de respondenten; zo haalt het management bijvoorbeeld voordeel uit big data, IoT en wearable technologie. Verkoop zou profiteren van ontwikkelingen op het vlak van virtual reality en logistiek zou baat hebben bij dronetechnologie. Research & Development zou dan weer vooral profiteren van augmented reality, sensortechnologie, blockchain en artificiële intelligentie.

Toekomstige trends

Op de lange termijn zien inkopers duidelijk welke impact big data op hun mobiele medewerkers zal hebben. Het betreft dan vooral de verbetering van het serviceaanbod of van de processen, of een kostenverlaging. Met betrekking tot IoT zien zij met name voordelen voor mobiele medewerkers door betere processen, ruimer serviceaanbod en meer mogelijkheden van hun mobiele apparaten.

Om de technologische trends ten volle te kunnen inzetten, vinden kopers verbeteringen in de beveiliging van apparatuur en data (43%), het verwerkingsvermogen (31%) en een goede connectiviteit voor snellere gegevensoverdracht (31%) belangrijk.

Kopers van mobiele apparatuur voorspellen ook dat opvouwbare tablets de komende vijf jaar steeds belangrijker zullen worden en dat rugged apparaten essentiële tools voor mobiele medewerkers worden. De grootste groep kopers verwacht de komende twee tot vijf jaar echter geen ander type mobiele apparaten aan te schaffen.

De veranderingen gebeuren nu al

De invoering van smart-technologieën voor mobiele medewerkers lijkt al goed ingezet. Veel kopers geven aan al smartwatches, intelligente polsbandjes en drones te hebben aangeschaft voor hun mobiele medewerkers of op het punt te staan dit te doen.

Kosten (27%) en betrouwbaarheid (19%) blijken de grootste belemmeringen voor organisaties om nieuwe technologieën sneller in te voeren.

“Hoewel verschillende toekomstgerichte technologieën nauw op de voet worden gevolgd, laat het onderzoek zien dat bedrijven vooral big data, IoT en sensortechnologie invoeren voor hun mobiele medewerkers en de voordelen van deze technologieën optimaal proberen te benutten”, zegt Lisbeth Lashmana, Head of Marketing Europe bij Panasonic Mobile Solution Business. “Nu deze technologieën langzaamaan ook daadwerkelijk worden ingezet, komen we in het tijdperk van ‘edge computing’, waarbij verwerkingsvermogen nodig is op het ‘uiteinde’ van het netwerk, oftewel op de plekken waar de gegevens worden verzameld. Dit betekent dat de computers van mobiele medewerkers een steeds crucialere rol gaan spelen bij het verzamelen, analyseren en communiceren van gegevens, het verlenen van diensten en het verbeteren van de productiviteit.”

Deze onderzoeksresultaten onderschrijven de filosofie van Panasonic om verder in te zetten op het ontwikkelen  van robuuste mobiele computerapparaten, die steeds krachtiger en meer verbonden zijn en een breder scala bieden aan geïntegreerde toepassingen zoals sensoren en betere functionaliteit voor beheer en beveiliging.”

De whitepaper ‘Toekomstgerichte technologieën en de impact hiervan op mobiele medewerkers en hun apparatuur’ kan hier worden gedownload. Voor het onafhankelijke onderzoek, dat uitgevoerd werd door Opinion Matters in opdracht van Panasonic Toughbook, werden 250 kopers van mobiele technologie voor bedrijven in het VK ondervraagd.