Rockwell Automation (NYSE: ROK), dat zich toelegt op industriële automatisering en informatie, en Schlumberger (NYSE: SLB), ‘s werelds grootste leverancier van technologie voor exploratie, boringen, productie en verwerking in de olie- en gasindustrie, hebben vandaag de oprichting van een nieuwe joint venture onder de naam Sensia aangekondigd. Sensia wordt de eerste aanbieder van volledig geïntegreerde automatiseringsoplossingen voor de werkprocessen rond olievelden. De nieuwe joint venture zal haar activiteiten – afhankelijk van de noodzakelijke goedkeuringen door de autoriteiten en de invulling van andere randvoorwaarden – in de zomer van 2019 starten.

Sensia, de nieuwe joint venture, wordt de eerste, volledig geïntegreerde aanbieder van meetoplossingen, domeinexpertise en automatisering voor de olie- gasindustrie. Ze zal schaalbare, cloud- en edge-gebaseerde procesautomatisering bieden, inclusief oplossingen voor informatie-uitwisseling en procesveiligheid. Met behulp van datagedreven, intelligente automatiseringssystemen en volledig ontwikkelde lifecycle management oplossingen zal de joint venture haar klanten helpen hun efficiency te verbeteren.

“Exploitanten van olievelden willen het maximale rendement uit hun investeringen halen door op een veilige manier de tijd tussen het boren en de productie te verminderen; de opbrengst van conventionele en onconventionele bronnen te optimaliseren en de operationele levensduur van de bronnen te verlengen”, zei Blake Moret, CEO van Rockwell Automation. “Op dit moment bestaat er nog geen enkele leverancier met een end-to-end oplossing of een technologieplatform, die een antwoord op al deze uitdagingen kan geven. Sensia heeft een unieke uitgangspositie om verschillenden assets aan elkaar te koppelen en handmatige processen te vervangen door veilige en schaalbare oplossingen, die in één systeem geïntegreerd zijn. Omdat olie- en gasproducenten ernaar streven hun productiviteit te verbeteren, zullen we voor hen de connected enterprise tot leven brengen. Sensia biedt complete automatiseringsoplossingen voor life cycle management en procesautomatisering van de bron tot aan de terminal; inclusief technologie en expertise voor de exploitatie van olievelden”, verduidelijkte Moret.

“Sensia wordt een leidende technologieprovider, die de exploratie en productie van olievelden optimaliseert”, zei Paal Kibsgaard, CEO van Schlumberger. “Deze joint venture is de volgende stap in onze ambitie om onze klanten slimme, connected apparatuur aan te bieden met uitgebreide diagnostisch functies. Gekoppeld aan meetoplossingen, automatisering en analytics kunnen bedrijven de exploitatie van hun olievelden verbeteren, gefundeerde beslissingen nemen en de totale cost of ownership door de hele life cycle van een olieveld verminderen.”

Sensia zal als een zelfstandige entiteit opereren, waarvan Rockwell Automation 53 procent in eigendom heeft en Schlumberger 47%. Bij het afsluiten van de overeenkomst zal Rockwell Automation een bedrag van 250 miljoen uit liquide middelen aan Schlumberger overmaken. Sensia verwacht op termijn een jaaromzet van zo’n 400 miljoen dollar te realiseren en op den duur werk te bieden aan zo’n 1.000 medewerkers in meer dan 80 landen. Het wereldwijde hoofdkantoor van Sensia wordt gevestigd in Houston, Texas. Het bedrijf zal geleid worden door Allan Rentcome, die CEO wordt. Op dit moment is hij directeur Global Technology – Systems and Solutions Business bij Rockwell Automation.

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

25 februari 2019