• nl
  • en
  • de
Crisis call: +31 (0)26 372 0871
Wisse Kommunikatie Wisse Kommunikatie
Crisis call: +31 (0)26 372 0871
Nieuws

Collectief vooruitkijken: wat zijn de trends van 2021?

Blog

Traditiegetrouw sluiten veel media het jaar af met een terugblik en een vooruitblik naar het nieuwe jaar. Wat heeft dit jaar ons gebracht? Wat kunnen we volgend jaar verwachten binnen ons vakgebied?

Dit zekerheidje biedt bedrijven een mooie inhaker om hun kennis te delen en met de ‘vijf trends voor 2021’ de media te halen, want die worden traditiegetrouw gretig overgenomen. Ik heb de eerste lijstjes al gezien: ‘ trends in social media’  en ‘ trends in HR en de arbeidsmarkt’. En velen zullen volgen.

Alleen de eerste voorspeller telt

Ik heb overigens een haat-liefdeverhouding met de trends-lijstjes. Ik begrijp echt wel waarom bedrijven ze graag verspreiden. Het is luchtige content die gemakkelijk gedeeld wordt, waardoor je op diverse plekken in de media verschijnt. Jouw naam wordt genoemd en gelezen.

Maar tegelijkertijd is het zo’n eenheidsworst: iedereen verstuurt ze al jaren en veel onderscheidend vermogen zit er niet in. Bovendien zijn veel bedrijven vaak te laat. Want hoewel we bij Wisse Kommunikatie herhaaldelijk aandringen op snelheid en originaliteit in dezen, lukt het niet altijd om de eerste voorspeller te zijn die de media benadert. Onze boodschap is dan ook: wil je resultaat zien, zorg er dan voor dat je de eerste bent die binnen jouw vakgebied de trends voor het nieuwe jaar deelt!

Deel je visie

Maar wat kun je als bedrijf doen als je aan het einde van het jaar toch graag via de media wilt communiceren met je doelgroep maar je bent te laat om de trends als eerste te verspreiden? Laat de kennis niet verloren gaan, maar doe er iets mee in een vorm die meer impact heeft. Stap een keer af van het stramien van de ‘vijf tips’ en deel je visie bijvoorbeeld in een blog of een podcast waaruit blijkt dat je veel weet over de bewegingen in de markt, en waarin je jouw blik op de toekomst deelt. Zo bereik je je doelgroep met een inhoudelijk sterk verhaal dat beter zal blijven hangen omdat het zich qua vorm onderscheidt.

En ook al breng je jouw verhaal via één kanaal en niet zoals bij een persbericht via vele, een inhoudelijk stuk met een duidelijke mening beklijft uiteindelijk beter. En dat geldt niet alleen aan het einde van het jaar!

Wil je meer weten hoe je jouw doelgroep op overtuigende wijze kunt bereiken en blijven boeien? Neem dan contact op met Wisse Kommunikatie. We vertellen je graag meer!

Marlous Fortuin