Bij de Chalmers University of Technology in Zweden wordt momenteel onderzoek gedaan naar een nieuw concept voor het ontwerp van de voorkant van vrachtauto’s. Het doel is het aantal dodelijke slachtoffers te verminderen in personenauto’s die in een frontale of kopstaartbotsing met een vrachtauto komen. Hoewel de snelheden bij botsingen tussen vrachtauto’s en personenauto’s over het algemeen lager liggen dan bij een botsing tussen twee personenauto’s, is de kans op lichamelijk letsel groter vanwege de massa van de vrachtauto. Gemiddeld zo’n 15 procent van de dodelijke verkeersslachtoffers valt in botsingen tussen vrachtauto’s en personenauto’s. Dat is relatief veel, omdat het aantal vrachtauto’s in vergelijking met het aantal personenauto’s relatief klein is. In meer dan 90 procent van de ongevallen zaten de slachtoffers in de personenauto’s.
Auto’s en vrachtwagens hebben meerdere onderdelen, zoals bumpers, energie-absorberende balken en frames van het passagierscompartiment, die ontworpen zijn om kracht van een botsing op te vangen en de inzittenden ongedeerd te houden. Bij een botsing tussen twee personenauto’s werken die beschermingsmaatregelen behoorlijk (zelfs bij snelheden van 80 km/u), maar het is inmiddels gebleken dat ze niet altijd werken bij botsingen met vrachtauto’s, waardoor er veel meer schade ontstaat.
Uit onderzoek en crashtests uitgevoerd door de Zweedse transportautoriteit Trafikverket blijkt dat een ander ontwerp van de voorkant van een vrachtwagen het aantal slachtoffers aanzienlijk kan verminderen. Vooral omdat daardoor de vervorming van het passagierscompartiment van een personenauto met 30 tot 60 procent verminderd wordt. Een belangrijk onderdeel van het aangepaste ontwerp is een lichtgewicht, aluminium honingraatstructuur die veel energie absorbeert. Daardoor wordt de impact van de botsing verkleind. Daarnaast moet het nieuwe ontwerp de richting van de personenauto naar de zijkant afleiden. Uit de tests bleek dat het aangepaste front aan groot verschil opleverde. Niet alleen verminderde de vervorming van de personenauto (met als gevolg minder kans op letsel), maar ook van de vrachtauto waardoor de chauffeur, de lading en belangrijke onderdelen van de vrachtauto onder de cabine eveneens beter beschermd zijn.
Het onderzoek is belangrijk voor verbetering van de verkeersveiligheid en het voorkomen van letsel en materiële schade. Alleen al in ons land worden de maatschappelijke kosten van verkeersongevallen geschat op € 27 miljard (2020). Bijna 65% van die kosten bestaat uit immateriële schade (zoals de zorg voor slachtoffers). Slechts 15 % van de kosten is te wijten aan materiële schade (onder meer aan voertuigen). De verwachting dat die kosten blijven stijgen als er geen maatregelen genomen worden.
Organisatie | Chalmers University of Sweden | ||
Innovatie | Ontwerp van een nieuw vrachtwagenfront | ||
Thema | Mobiliteit | ||
Score | Kwaliteit van de innovatie | 60 | |
Urgentie van de probleemoplossing | 75 | ||
Kans op brede acceptatie | 80 | ||
Subtotaal | 215 | 71,67% | |
1,04 | |||
Wegingsfactor | Subtotaal x wegingsfactor | 223,6 | |
Gewogen percentage | 63,16% |