• nl
  • en
  • de
Crisis call: +31 (0)26 372 0871
Wisse Kommunikatie Wisse Kommunikatie
Crisis call: +31 (0)26 372 0871
Nieuws

De zin en onzin van voorspellingen

Blog

Wij PR-volk zijn er dol op: voorspellingen doen. Ook bij Worldcom zijn we hier niet vies van. Maar waarom? Wat zegt een blik in het koffiedik?

Je kunt er de klok op gelijk zetten: aan het einde van het jaar kom je de lijstjes met vooruitblikken op het nieuwe jaar overal tegen. Welke trends zullen doorbreken en wat zal er verdwijnen of veranderen? Ook december 2019 was hier geen uitzondering op. Een verschil met voorgaande jaren: dit keer waagden enkelen zich zelfs aan een voorspelling voor de komende tien jaar (want: nieuw decennium).

Wat is het nut van deze voorspellingen? De zin en onzin in vier argumenten.

Zin: Laat je expertise zien

Een lijstje met voorspellingen is een goede manier om te laten zien dat je op de hoogte bent van de belangrijkste ontwikkelingen binnen je vakgebied. En in die zin is het ook een veilige manier om te praten over onderwerpen en ontwikkelingen die op dit moment wellicht nog niet aan de orde zijn binnen je organisatie. Het blijven immers voorspellingen. Waak er echter voor dat je vervalt in algemeenheden. Dat de digitale transformatie bijvoorbeeld in volle gang is en dat dit in 2020 ook nog het geval zal zijn, dat weten we inmiddels wel. Interessanter is om specifieker te voorspellen hoe deze verandering zal plaatsvinden in het komende jaar (en hoe dit verschilt met afgelopen jaren).

Onzin: Het zegt zo weinig

Waarmee we meteen de belangrijkste onzin van voorspellingen te pakken hebben: het gevaar om in algemeenheden te verzanden. Belangrijkste advies in dezen: als je niet de knowhow bezit om inhoudelijk iets interessants te zeggen over een bepaalde ontwikkeling, zeg dan niets. Of verdiep je in de materie en ontwikkel een interessante visie. Maar eigenlijk geldt dit voor alles, en niet alleen voor trendvoorspellingen.

Zin: Freewheelend de toekomst in

Behalve voor het delen van een visie op het vakgebied kunnen voorspellingen ook gebruikt worden om de fantasie wat meer op de vrije loop te laten. Een trendsbericht is bij uitstek geschikt om de blik te verruimen naar de toekomst, zonder al teveel stil te hoeven staan bij (technologische) restricties. Dit is helemaal het geval wanneer de blik naar tien jaar of verder wordt verlegd. We kennen allemaal die film met dat toekomstbeeld vol vliegende auto’s en zelfstrikkende Nikes. En dat zou al in 2015 gebeuren.

Onzin: de toekomst laat zich niet voorspellen

Een behoorlijk open deur, maar daarom niet minder waar (wat wel vaker het geval is met open deuren): de toekomst laat zich lastig voorspellen. Met als ultiem voorbeeld de aankondiging de Apocalyps: vaak voorspeld, vooralsnog niet uitgekomen. Of dichter bij huis: het einde van het persbericht. Ook een voorspelling die (nog) niet is uitgekomen. Het voorspellen van hoe de zaken er over een jaar of langer voorstaan is vaak ondoenlijk. Ga maar na hoe onze wereld er tien jaar geleden uitzag: we zaten massaal te krabbelen op Hyves, Donald Trump was vooral bekend als televisiepersoonlijkheid en de iPad was in ons land nog niet verkrijgbaar.