• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Skip to footer navigation
Wisse Kommunikatie

Wisse Kommunikatie

We helpen innovatieve organisaties hun doelen bereiken met goed onderbouwde content

  • Diensten
    • Communicatiestrategie
    • Communicatietrainingen
    • Contentstrategie
    • Crisiscommunicatie
    • Leadgeneratie
    • PR
  • Content
    • Blogs
    • Cases
    • Markante Kommunikanten
    • Wisse-nieuws
    • Podcast en webinars
  • Crisiscommunicatie
    • Bedrijfsleven
    • Zorg
  • Innovatie
  • Opdrachtgevers
  • Over ons
    • Contact
    • Team
  • Nederlands
  • Engels
  • Duits

Lang niet alle BRZO-bedrijven bekend met risicocommunicatie

november 4, 2020 by Serge Beckers

Uit een onderzoek van Wisse Kommunikatie naar crisis- en risicocommunicatie bij BRZO-bedrijven – over het algemeen bedrijven in de (petro)chemie – bleek dat (nog) lang niet alle bedrijven in deze categorie op de hoogte zijn van het belang van risicocommunicatie. Dat leiden we af uit de beantwoording van de vragen over dit onderwerp. Een aantal bedrijven sloeg deze vragen over en bij andere respondenten bleek er duidelijk verwarring te bestaan over het onderscheid tussen risico- en crisiscommunicatie.

Het onderzoek naar crisiscommunicatie, dat in augustus werd afgerond, was een herhaling van het onderzoek dat we in 2015 uitvoerden in samenwerking met de Radboud Universiteit. Toen was net de Seveso 3-richtlijn van kracht geworden, die BRZO-bedrijven voorschrijft om informatie te verstrekken over de bedrijfsrisico’s. De verwachting was daarom dat risicocommunicatie inmiddels wat meer ingeburgerd zou zijn. Helaas bleek dat niet het geval te zijn.

Uit het huidige onderzoek kwamen nog enkele, andere interessante feiten naar boven:
• In 65,8% van de bedrijven is de directie verantwoordelijk voor het risicocommunicatiebeleid. De communicatie-afdeling speelt slechts een bescheiden rol.
• Als voornaamste doelgroepen van een crisiscommunicatieplan worden de veiligheidsregio’s (84,6%), overheden (71,8%) en omwonenden (43,6%) genoemd.
• 62,9% van de bedrijven past het crisiscommunicatieplan jaarlijks aan. Veel deelnemers geven aan dat er vaker geoefend zou moeten worden.
• 40% van de deelnemers heeft de afgelopen jaren met een incident te maken gehad. In 57,1% van de gevallen hebben de media over het incident bericht.
• De respondenten geven aan belang te hechten aan open en transparante communicatie. Uit een analyse van websites blijkt de informatie echter lastig te achterhalen.

Belangstellenden kunnen het onderzoeksrapport aanvragen via onderstaand formulier.



Primary Sidebar

Categorieën

  • Blogs
  • Cases
  • Innovatienieuws
  • Wisse-nieuws

Artikelen

  • Innovaties: verantwoording en scores
  • Fysiotherapie en VR
  • Spraakgestuurd rapporteren in de zorg: een directe lastenverlichting
  • Snellaadpalen met ingebouwde bufferaccu’s
  • Waterstofmolen maakt ter plekke waterstof uit windenergie

Footer

Contact

Kroonpark 2a
6831 GV Arnhem
Postbus 3037
6802 DA Arnhem
026 443 15 23

 

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • xing
partners partners

Schrijf je in voor de nieuwsbrief



© 2023 Wisse Kommunikatie. All rights reserved.

  • Privacy statement
  • Terms and conditions