Deze zin zorgt ervoor dat je dit verhaal moet lezen. Toch?
Mooi, daar ben je. Wat betekent dat de openingszin op de overzichtspagina werkt. Of dat het almachtige Google je hiernaartoe heeft geleid, dat kan natuurlijk ook.
Maar goed, we gaan het dus hebben over openingszinnen. En dan niet in de romantische zin van het woord, daarvan is de kennis van ondergetekende enigszins gedateerd te noemen gezien de inmiddels bijna twintig jaar durende romance. Die openingszin moet gezien dat resultaat trouwens destijds indrukwekkend zijn geweest, maar geen idee meer hoe die precies luidde.
Afijn, deze blog draait om de openingszin van een goed verhaal. Of scherper gesteld: een goede openingszin van een goed verhaal. Want daar kunnen wij PR-adviseurs (pardon, content creators) nog wel aan werken. En ja, ik snap dat er voor bijvoorbeeld persberichten bepaalde wetten gelden – maar betekent dit dat openingszinnen van persberichten altijd volgens hetzelfde stramien opgesteld moeten worden?
Neem bijvoorbeeld de beroemdste openingszin uit de wereldliteratuur (mocht je het niet herkennen, google even en lees dat boek): Alle gelukkige gezinnen lijken op elkaar, elk ongelukkig gezin is ongelukkig op zijn eigen wijze. De doorgewinterde PR-adviseur zou daar waarschijnlijk iets van maken als Onderzoek van Bedrijf A wijst uit dat ongelukkige gezinnen uniek zijn in hun ongeluk, terwijl alle gelukkige gezinnen hetzelfde zijn.
Feitelijk gezien staat er hetzelfde, maar het verschil tussen beide zinnen zal niemand ontgaan. Wat nou ook weer niet betekent dat we vanaf nu alle persberichten als literaire parels-in-de-dop moeten beschouwen. Los van alle praktische bezwaren zullen er ook maar weinig klanten zijn die dat een goed idee vinden.
Maar het betekent niet dat we alles bij het oude moeten laten, de volgende aanpassingen kunnen in aanmerking worden genomen als het gaat om het schrijven van een scherpe eerste zin van een persbericht:
- Leidend, toonaangevend, vooroplopend, wereldwijd aanbieder van innovatieve producten… Er zullen maar weinig ondernemingen zijn die niet van mening zijn dat hun product zich positief onderscheidt van de concurrentie. Prima, maar houd het in je berichtgeving wat zakelijker en laat de lezer zelf bepalen hoe uniek, vooruitstrevend en hoogwaardig je producten zijn.
- Laat het nieuws de eerste zin bepalen en noem de afzender pas in de zin erna. Is het lastig om het nieuws in een zin te gieten? Dan kun je jezelf afvragen of je een voldoende nieuwswaardig persbericht hebt.
- Wijk af van je titel. Een persbericht met als titel Bedrijf B introduceert Product C en als eerste zin Bedrijf B heeft vandaag Product C geïntroduceerd is behoorlijk dubbelop. Probeer in je eerste zin dan ook meer informatie te geven dan de lezer in de titel heeft gelezen.
- Blijf creatief en scherp. Soms kan het niet anders (je zit vast aan een Engelstalig origineel, een klant heeft een duidelijke voorkeur, we’ve all been there) maar probeer altijd te zoeken naar mogelijkheden om af te kunnen wijken (en op te vallen). En adviseer klanten hier ook in.
En begrijp me goed, ook bij Wisse leven we nog niet in een ideale persbericht-wereld. Maar bewustzijn is al het halve werk. Zorg ervoor dat je niet de Gekke Gerrit van de PR wordt (vrij naar Opgezwolle: ‘Hij valt journalisten lastig bij gebrek aan een openingszin, zogenaamde content creator, ik geloof er niet in’).