De jongste resultaten uit de Worldcom Confidence Index (WCI) laten zien dat het vertrouwen in de economie onder Chief Marketing Officers afneemt. Het vertrouwen daalde het sterkst tussen juni en juli, met 0,46%. Tegelijkertijd wijzen andere bevindingen uit de WCI er echter op dat CMO’s wel degelijk mogelijkheden zien om de dreigende wereldwijde recessie het hoofd te bieden:
- Investeren in merken
- Verbeteren van de klantervaring (CX) door de werknemerservaring (EX) te verbeteren
- Technologie – maar niet noodzakelijkerwijs AI – inzetten om te innoveren en samen te werken.
Het merk als bescherming tegen de recessie
Bedrijven beschouwen hun merk doorgaans als een waardevol bedrijfsmiddel, omdat het de consument het vertrouwen geeft dat het bijbehorende product of de dienst aan zijn behoeften voldoet en dus zijn geld waard is. Hoewel CMO’s zich duidelijk zorgen maken over de economie, lijken ze hun merk te zien als het uitgelezen gereedschap om de waarde van het bedrijf op niveau te houden in tijden van recessie. Het vertrouwen in het bedrijfsimago en de merkreputatie kende namelijk de op een na grootste stijging ten opzichte van de voorgaande maand: 0,77%.
CX verbeteren van binnenuit
Forrester’s Global Marketing Survey voorspelde al dat CMO’s, die doorgaans worden gezien als ‘brand owner’, zowel de klantervaring (CX) als de werknemerservaring (EX) zouden willen beïnvloeden of managen. Dit heeft alles te maken met de impact die zowel CX als EX op het merk heeft, en vice versa. Ook de WCI toont het belang van CX en EX aan: het vertrouwen in de klanttevredenheid onder CMO’s kende de op drie na grootste stijging ten opzichte van de afgelopen maand. Ook het vertrouwen in EX steeg, maar minder dan half zo snel. CMO’s zien in dat succes tijdens een recessie begint bij de medewerkers. Betrokken medewerkers zijn immers van cruciaal belang voor een goede klantervaring.
Technologie voor marketinginnovaties – maar waar staat AI?
Hoewel CMO’s hun merk als eerste verdedigingslinie lijken te gebruiken, heeft het er alle schijn van dat ze technologie aanwenden om daadwerkelijk marketinginnovaties door te voeren. Het vertrouwen in het gebruik van technologie om tot innovaties te komen, kende met 2,08% namelijk de grootste stijging. Het steeg daarmee bijna drie keer zo snel als het vertrouwen in de merkreputatie.
Het vertrouwen in kunstmatige intelligentie (AI) daarentegen kende de op één na grootste daling – namelijk 0,42% – ondanks de hoge mate van betrokkenheid bij dit onderwerp. Dit suggereert dat CMO’s nog niet hebben achterhaald hoe ze met behulp van AI de ontwrichtende aanpak kunnen bereiken die ze nodig hebben om te slagen.
Serge Beckers, managing partner bij Wisse Kommunikatie en EMEA-voorzitter van The Worldcom Public Relations Group, zei: “Dat CMO’s met deze drietrapsstrategie de recessie het hoofd kunnen bieden, klinkt aannemelijk. Voorwaarde is wel dat ze de steun krijgen van de hele organisatie. Om dit proces succesvol te laten verlopen, moet iedereen het gezamenlijke doel goed voor ogen hebben. Onze jongste WCI-resultaten laten zien dat dit wel wat voeten in de aarde kan hebben, aangezien het vertrouwen van CMO’s in purpose-driven leiderschap met 0,2% daalde ten opzichte van vorige maand.”
Todd Lynch, managing director van Worldcom, zei: “Eerdere recessies tonen aan dat investeren in innovatie succes kan opleveren. Op voorwaarde dat CMO’s gegevens over het merk, CX en EX op de juiste manier verzamelen en interpreteren. Als organisatie die op AI-gebaseerde inzichten gebruikt, geloven we bij Worldcom dat kunstmatige intelligentie een belangrijke rol kan spelen bij het ontwikkelen van disruptieve marketingstrategieën.”
De Worldcom Confidence Index is ’s werelds meest uitgebreide maandelijkse onderzoek naar de onderwerpen waar de C-Suite over praat, en het enige dat de verandering in vertrouwen over deze onderwerpen duidelijk maakt. Deze gegevens zijn HIER beschikbaar via een interactief portaal en kunnen worden gefilterd op locatie, branche en rol.
De wereldwijde resultaten en de video-samenvatting voor de maand juli zijn HIER te bekijken.