Practice what you preach, een adagium dat we in PR-land niet altijd even consequent naleven. Zo zijn PR-bureaus vaak notoir slecht in het PR’en van hun eigen PR: waar we de meest toffe campagnes voor klanten draaien, schieten we regelmatig ernstig tekort in het in de etalage zetten van onze eigen campagnes.
Hetzelfde lijkt het geval te zijn als het om kunstmatige intelligentie (AI) gaat. Veel van onze klanten, voornamelijk degene die in de IT-hoek actief zijn, maken gebruik van AI-oplossingen of hebben AI-toepassingen ingebed in hun producten of diensten. Regelmatig maken we dan ook content waarin we ingaan op het belang van AI-beleid: hoe ga je op een integere manier om met deze technologie en hoe zorg je ervoor dat het gebruik van AI voldoet aan privacywetgeving en andere regelgeving?
Maar hoe zit het eigenlijk met onze eigen omgang met AI-oplossingen? Want ja, ook bij Wisse Kommunikatie maken we gebruik van tools als ChatGPT en houden we de ontwikkelingen scherp in de gaten. Maar transparantie over hoe we AI gebruiken (en op welke manier niet), dat ontbreekt op dit moment nog.
Althans, tot nu toe. Want om duidelijkheid en openheid te geven over hoe wij bij Wisse Kommunikatie omgaan met AI, hebben we ons beleid eens op papier gezet. Mocht je naar aanleiding hiervan vragen hebben of een suggestie willen doen voor een aanvulling, dan horen we dat uiteraard graag. Onderstaand beleid wordt door elke werknemer van Wisse Kommunikatie gevolgd.
- Wij beschermen vertrouwelijke informatie
- Medewerkers van Wisse Kommunikatie delen geen persoonlijke, vertrouwelijke, gevoelige of bedrijfskritische informatie met AI-tools
- Informatie delen met AI-tools wordt beschouwd als publiekelijk delen van informatie, wat betekent dat AVG-regelgeving hierbij in acht wordt genomen. Dit principe wordt toegepast op zowel informatie van klanten als data van Wisse Kommunikatie zelf
- Er is altijd sprake van menselijke supervisie
- Wisse Kommunikatie behoudt altijd menselijk toezicht bij het gebruik van AI
- Het gebruik van AI is altijd een aanvulling op menselijke input, geen vervanging. We creëren daarom geen persberichten, artikelen, whitepapers en andere geschreven content met alleen AI
- De verantwoordelijkheid voor content die (mede) gecreëerd wordt door AI ligt altijd bij een medewerker van Wisse Kommunikatie
- Menselijke beslissingen zijn leidend boven beslissingen die worden aangedragen door AI
- Bronnen die door AI worden geleverd worden altijd gevalideerd en gecontroleerd op onafhankelijkheid
- AI-resultaten moeten altijd gecheckt en geverifieerd worden voordat ze met een klant worden gedeeld
- Elke door AI gegenereerd tekst wordt gecontroleerd op (onbedoeld) plagiaat, copyright-schendingen of merkinbreuk
- Als er AI-tools worden gebruikt voor de vertaling van een tekst of document naar een andere taal, volgt er altijd een controle door een specialist die de betreffende taal spreekt of als moedertaal heeft, voordat de tekst wordt gepubliceerd of gedeeld
- Wij staan voor transparantie
- Wij communiceren altijd openbaar en duidelijk wanneer er AI is gebruikt bij de creatie van content
- Partnerbureaus die in opdracht van Wisse Kommunikatie content ontwikkelen met behulp van AI, zijn verplicht dit duidelijk aan te geven
- AI wordt op een ethisch correcte manier gebruikt
- AI wordt nooit ingezet om
- deep fakes te creëren om het publiek te misleiden
- desinformatie te ontwikkelen of te verspreiden
- creatieve content te creëren die sterke gelijkenissen toont met bestaande kunst of afbeeldingen
- de stem of stijl van een bestaand persoon te imiteren
- voice-overs te corrigeren, tenzij schriftelijk overeengekomen met de betreffende spreker
- Content die door AI-tools is ontwikkeld, wordt vanuit verschillende perspectieven gecontroleerd om bias te voorkomen
- Wij zien de voordelen van AI en zoeken de optimale samenwerking met deze technologie
- Met inachtneming van bovenstaande punten staat Wisse Kommunikatie open voor het benutten van AI-technologie
- Als een AI-oplossing voordelen biedt voor ons en onze klanten, dan maken wij er gebruik van – en zijn we hier transparant over
- Wisse Kommunikatie staat altijd open voor discussies over de mogelijke inzet van AI, maar trekt duidelijke een grens bij de inzet van onethisch gebruik van AI
- Wisse Kommunikatie deelt zijn kennis over AI om klanten te helpen bij het gebruikmaken van de mogelijkheden