Denk jij bij data direct aan cijfertjes? Dan is deze blog voor jou. Denk jij dat data juist veel meer is dan alleen maar getallen? Dan is deze blog zeker iets voor jou.
Even tussendoor: mocht je geïnteresseerd zijn in hoe je data kunt inzetten in je PR-, communicatie- of marketingcampagne, schrijf je dan in voor onze
webinar ‘Hoe zet je data om in aandacht?’
Hierin laten we aan de hand van voorbeelden uit onze campagnes zien hoe wij datagedreven activiteiten ontwikkelen voor onze klanten.
Een link naar de aanmeldpagina vind je onder aan deze blog.
Toegegeven, data is nogal een buzz-woord, vooral sinds de AI-revolutie die toepassingen als ChatGPT ontketenden. Zet ergens de term datagedreven voor en het lijkt al snel alsof je iets heel ingewikkelds doet. Terwijl datagedreven helemaal niet superingewikkeld hoeft te zijn. En, wellicht verrassend: data staat ook niet per definitie gelijk aan cijfertjes.
Wat is data?
Het begrip data is breed. Om daadwerkelijk datagedreven te werken, moet je dan ook allereerst duidelijk hebben wat data precies zijn. Excel-sheets met onderzoeksresultaten, tabellen die je uit de databank van het CBS trekt of demografische cijfers – allemaal voorbeelden van data in de meest letterlijke zin van het woord. Maar achter die cijfers schuilen de verhalen, en ook dat zijn data, vinden wij bij Wisse Kommunikatie. Ook marktontwikkelingen die zich moeilijk laten vangen in getallen beschouwen wij als data. Of de manier waarop media berichten over jouw bedrijf, eventueel afgezet tegen de concurrentie: ook data.
De kern van onze data-opvatting is dat het altijd om het bredere verhaal gaat, de context; iets dat zich niet altijd laat vangen in cijfers. Wij zijn en blijven nou eenmaal verhalenvertellers. Het verhaal blijft voor ons dan ook altijd het uitgangspunt, de data gebruiken wij daarbij om dit verhaal te ondersteunen.
Schrijf je in voor de webinar
Wil je meer weten over wat Wisse Kommunikatie onder datagedreven verstaat en hoe wij data te gelde maken? Schrijf je dan hier in voor onze webinar ‘Hoe zet je data om in aandacht?’