Binnen iedere organisatie huist veel kennis over de producten die ze voert, over de branche waarin ze werkzaam is en over de ontwikkelingen in de desbetreffende markt. Deze informatie is enorm waardevol voor dat bedrijf, omdat het daarmee haar thought leadership kan uitdragen. Idealiter ligt de verantwoordelijkheid daarvoor bij een van de experts in de organisatie; een welbespraakte specialist die op overtuigende en persoonlijke wijze zijn kennis kan delen en tegelijkertijd de organisatie op een positieve manier kan vertegenwoordigen. En die is in de meeste organisaties wel te vinden.
Identificeer, profileer
Wat levert dat op, die thought leadership? In ieder geval sympathie, geloofwaardigheid en vertrouwen. En daarmee gemotiveerdere collega’s. En ten gevolge van dat alles mooiere klanten. Uit onderzoek blijkt namelijk dat 82% van de mensen meer vertrouwen heeft in een bedrijf waarvan het managementteam zich op de sociale media beweegt. En dat 78% het liefst zou werken voor een bedrijf waarvan het management actief is op sociale media. Reden genoeg om op zoek te gaan naar de thought leader in jouw bedrijf.
Maar hoe vind je deze persoon? En hoe positioneer je diegene zo dat hij wordt opgemerkt en zijn positie van thought leader ook vasthoudt? In antwoord op de eerste vraag: het moet in ieder geval iemand zijn die niet bang is om op de voorgrond te treden, die de interactie aan durft te gaan met zijn netwerk of de media en die niet aarzelt om zijn mening te geven. En dat alles natuurlijk op basis van zijn grote kennis van het onderwerp waarop jij hem als thought leader wilt positioneren.
Persoonlijke aanpak, maar dan door een ander
Als je deze zoekcriteria toepast, vind je doorgaans al gauw een of twee geschikte personen binnen je bedrijf. Om die expert(s) in de spotlights te zetten, kun je vervolgens het Digital Authority Program (DAP) doorlopen dat Wisse Kommunikatie aanbiedt. Dit programma werkt als accelerator in de externe profilering van vertegenwoordigers van bedrijven.
Let wel: een persoonlijke en structurele aanpak is hierbij een must. In ons DAP-programma zetten we dan ook het persoonlijke profiel van de toekomstige thought leader in op LinkedIn. Enerzijds heeft dat te maken met het feit dat bedrijfspagina’s op LinkedIn minder bereik en impact hebben dan persoonlijke pagina’s, anderzijds met het feit dat meningen van echte personen nou eenmaal hoger gewaardeerd worden dan de corporate communicatie van bedrijven. Door middel van kennisdeling via blogs en opiniestukken en door het uitbreiden van (de interactie met) het zakelijke netwerk vergroten we de autoriteit van onze zakelijk leider, en in het directe verlengde daarvan ook die van de organisatie.
Tijd is een investering in groei
Nogmaals: de meerwaarde van dit programma zit in de persoonlijke benadering. Neemt niet weg dat wij op de achtergrond veel werk uit handen nemen. Wij schrijven de content, en we zorgen voor een uitbreiding van het netwerk van onze zakelijke leider en een groeiend bereik op LinkedIn. Daarbij blijven we bewust weg van de mogelijkheden die een commerciële benadering biedt. Natuurlijk creëren allerlei vormen van boosten of sponsored post een groter bereik, maar dit soort betaalde aandacht doet ook afbreuk aan de authenticiteit en geloofwaardigheid van de expert.
Dit klinkt als een intensief programma dat veel tijd kost, iets waar de gemiddelde leider geen ruimte voor heeft in zijn agenda. Daarom nemen wij hem of haar ook de praktische invulling en het relatiebeheer uit handen, monitoren we het profiel en de reacties, en ondersteunen we op alle mogelijke andere vlakken. De enige investering die wij vragen is een moment van goedkeuring en een periodiek overleg om de content op de juiste en meest impactvolle manier vorm te geven.
PS. Wil je meer informatie over ons DAP? Ik vertel er graag over! Of vul het formulier hieronder in en ontvang een uitgebreide PDF over ons programma.
Lees hier onze privacyverklaring