Er was eens een flinke schare followers, essentieel voor het bereik op social media. Maar size no longer matters. Goede content daarentegen nog steeds wel.
Het is één van de lessen uit de E3 Bootcamp StorySelling, die wij vorige week samen met Lemm en Ten Haaf organiseerden voor een flinke groep collega’s uit alle hoeken van Europa. Verschillende gastsprekers lieten hun licht schijnen over de vraag hoe je zorgt dat die geweldige verhalen die we elke dag voor onze klanten creëren ook daadwerkelijk het publiek bereiken. Een vraag die breed is, en dus ook een aangename variatie aan antwoorden opleverde.
TikTok en het afnemende belang van followers
Neem bijvoorbeeld het verhaal van Bart Kampschreur, marketingmanager en met recht een TikTok-expert te noemen. Als je weet hoe het algoritme van TikTok werkt (of van Instagram Stories en YouTube Shorts), begrijp je dat het essentieel is om de aandacht van de kijker direct te grijpen. Een traag droneshot van een pretpark als opening? Een groot deel van je kijkers is binnen een paar seconden weg. Een openingsshot waarin direct het hoogtepunt van je video als teaser wordt getoond? Veel kijkers blijven hangen omdat hun interesse is gewekt. Het interessante aan het algoritme van TikTok is dat de hoeveelheid followers er niet meer toe doet en weinig invloed heeft op het bereik van je video; het is de inhoud van je video die bepaalt of je viral gaat.
Dat betekent dat de kwaliteit van je content op TikTok allesbepalend is, daarmee creëer je bereik. Het bovenstaande toont ook het veranderde karakter van social media aan: waar het in de begindagen nog draaide om je persoonlijke netwerk van familie, vrienden, collega’s en andere contacten, zijn die getallen vandaag de dag minder van belang. TikTok kijkt vooral naar hoe jouw video het doet en bepaalt op basis daarvan of deze in de tijdlijn van meer personen wordt getoond. De grootte van je achterban doet er dus niet langer toe.
De podcast als zoekresultaat
Een andere interessante sessie ging over de inzet van podcasts in een zakelijke context. Meest opvallende uitkomst (en wat ik stiekem al wist): het grootste deel van de tijd gaat in de pre- en postproductie zitten. Het opnemen van de podcast zelf kost je ongeveer 10% van de totale tijd. Aljo Hartgers van De Podcasters gaf wat interessante inzichten in hoe je ervoor zorgt dat jouw (zakelijke) podcast aansluit op waar potentiële luisteraars naar op zoek zijn.
Zo gaf hij het voorbeeld van een podcast over (jawel) de warmtepomp, waarvoor hij minutieus had uitgezocht welke vragen er in de customer journey gesteld worden bij de aanschaf van zo’n apparaat. Door vervolgens de podcastaflevering op te bouwen aan de hand van deze vragen én deze vragen als hoofdstukken toe te voegen, werd de aflevering al beter gevonden binnen Spotify. Maar door ook nog eens per vraag een landingspagina te creëren, kwam de podcast ook nog eens prominent naar boven in de zoekresultaten van Google. Je snapt gelijk zijn opmerking een stuk beter dat het merendeel van het werk niet in de opname zelf zit.
Conclusie na twee dagen vol interessante sessies en gesprekken: content is nog steeds king, maar je moet de monarchie ook op de juiste manier zien te verkopen.