In 2016 verscheen de naam van Wisse Kommunikatie vrij onverwacht – voor ons althans – in een lijst van het tijdschrift Management Team, waarin de 500 beste dienstverleners van ons land op een rij waren gezet. Stonden we als relatief klein PR-bureau ineens tussen grote Nederlandse banken, vastgoedbedrijven, business consultants, ICT-bedrijven, uitzendbureaus, advocaten- en accountantskantoren. Daar waren we vooral zelf zeer van onder de indruk; met name omdat deze lijst door een onafhankelijke instantie was samengesteld en gebaseerd op onderzoek onder duizenden bedrijven. Best indrukwekkend als je bedenkt dat een groot deel van die bedrijven ons bureau blijkbaar kent en onze dienstverlening als goed tot zeer goed beoordeelt. Inmiddels is de ranglijst omgedoopt tot Top 1000 van beste Nederlandse dienstverleners, en ook in de edities van 2018 en 2019 (die deze maand verscheen) stond onze naam. In het van de algemene lijst afgeleide overzicht van beste communicatie-adviesbureaus staan we sinds 2016 in de Top 20.
Geen PR-awards
Behalve deze lijst heeft de Nederlandse PR-wereld zelf geen eigen awards en ranglijstjes. Dat in tegenstelling tot de reclamesector, die een hele baaierd van competities en awards in het leven geroepen heeft. Zo heeft de sector voor zichzelf een reeks events gecreëerd om zichzelf in de etalage te zetten. Zelfs de jaarlijkse uitverkiezing van de meeste irritante televisiereclame vestigt indirect de aandacht op het belang en de voordelen van goede reclame.
In ons land zijn in het recente verleden een aantal keren de VPRA-Awards uitgereikt. Helaas is de toekomst van die award door de herbezinning op het nut en de rol van de branchevereniging nog niet zeker. Dat is best jammer. Ik was destijds als bestuurslid zelf betrokken bij de organisatie van de eerste uitreiking. We zaten met vijftien personen – voor het merendeel bestuursleden – gezellig in een vrij klein zaaltje en lieten elkaar onze mooiste cases zien. De volgende edities van de award-uitreiking werden steeds professioneler. Hoewel er op de keuze van de jury in mijn optiek nogal wat af te dingen viel, was het toch mooi dat ook de PR-wereld een eigen platform had om het belang en de mogelijkheden van PR onder de aandacht te brengen. Dat kunnen we goed gebruiken, omdat we als communicatiediscipline maar al te vaak ondergesneeuwd raken. We hebben namens Wisse Kommunikatie diverse keren een project ingezonden, maar eigenlijk vooral vanwege ons commitment aan de doelstellingen van de VPRA.
Betaalde awards
Gelukkig voor sommige van onze vakbroeders bestaan er ook nog buitenlandse awards. Nederlandse PR-bureaus die op zoek zijn naar erkenning kunnen zich bijvoorbeeld inschrijven voor de SABRE Awards. Die heeft zoveel categorieën dat de kans voor de deelnemers om een award te winnen gelukkig vrij groot is. Zo’n award staat altijd mooi in een persbericht of op de website. Schimmiger wordt het wanneer PR-bureaus zich inschrijven voor illustere awards waarbij het betalen van een fors bedrag voor de inschrijving en een dure tafel tijdens de uitreikingsceremonie garant staat voor een prijs. Zo las ik enkele weken geleden een bericht over een Nederlands PR-bureau dat uitgeroepen was als het beste PR-bureau van Nederland. Nota bene net zoals Wisse een PR-bureau uit Arnhem, maar in ons bijna 40-jarige bestaan hadden we überhaupt nog nooit van dat bureau gehoord. Nu zou je de inschrijving voor zo’n award nog wel als slimme reclame voor een startend (?) bureau kunnen beschouwen, maar verbazend was dat ook een gerenommeerd en vrij groot Nederlands PR-bureau zich blijkbaar voor zo’n ‘award’ had ingekocht.

Ook in 2019 staat Wisse Kommunikatie weer in de MT-lijst van beste dienstverleners
Natuurlijk zijn we trots op onze plaats in de MT-ranglijst en hebben we certificaten van nominaties in het kantoor aan de muur gehangen. Maar wat bereik je nu echt met die awards, behalve een mooi logo in je presentaties, wat free publicity, een leuk stukje op de website en in de social media? Nieuwe business hebben onze nominaties en mooie posities in ranglijsten bij mijn weten ons nooit opgeleverd. Wij worden veel gelukkiger van een welgemeend compliment van een klant over een geslaagd evenement, een succesvolle campagne of een mooi artikel in een belangrijk vakblad. Dat stellen onze klanten meer op prijs dan een award.