AI was nog nooit zo hot – DUH! Iedere dag komen er tientallen nieuwe AI-tools bij en de oplossingen worden met de dag slimmer. Er wordt gezegd dat AI op dit moment zelfs beter presteert dan mensen voor het identificeren en begrijpen van tekst, spraak en afbeeldingen. Toch is het lastig om te zeggen wat precies de impact op ons dagelijks leven, en vooral ons werk, gaat zijn. Experts durven hun vingers hier ook nog niet aan te branden.
Onze klant Magnit organiseerde twee weken geleden het Worktopia-evenement over de invloed van AI op de workforce. Techexperts Alexander Klöpping en Jim Stolze namen ons mee in de wondere wereld van AI en de mogelijkheden die het biedt, maar ook werd gesproken over de negatieve invloeden die AI mogelijk heeft. Hun boodschap? Het gaat (angstaanjagend) snel, het gaat ons werk hoe dan ook veranderen, maar we weten nog niet goed waar het echt heen gaat. En dat is logisch gezien de snelheid waarmee nieuwe innovaties nu op de markt komen.
Vooralsnog maakt AI ons (kantoor)leven vooral een stuk makkelijker, en staan er nog maar weinig banen op de tocht. Nou ja, misschien moet de secretaresse die nog steeds keurig aantekeningen bij een vergadering maakt vrezen. Want met Supernormal krijg je na een meeting bijvoorbeeld automatisch de notes toegestuurd. Wie wil dat nou niet?
‘Create Real Magic’
Tijdens een Digital Marketing Bootcamp georganiseerd door marketingnetwerk E3 in Linz (Oostenrijk) werd duidelijk dat ook wij als marcom-professionals zoekende zijn. We hebben moeite alle AI-ontwikkelingen bij te houden, laat staan dat we bij alles weten hoe en of het ons werk gaat veranderen. Iedereen experimenteert er ondertussen op los, en er worden toffe dingen bedacht. Denk bijvoorbeeld aan de ‘Create Real Magic’ AI tool van Coca Cola waarmee consumenten zelf AI-kunst kunnen maken. Coca-Cola gaat de beste inzendingen overigens op billboards zetten.
En met de juiste ‘prompt’ kom je met ChatGPT tegenwoordig al een heel eind als je bijvoorbeeld code voor een nieuwe website nodig hebt, een wervende tekst voor een slagerij wilt hebben of graag meer wilt weten over de geschiedenis van Milaan. Voor het schrijven van deze prompts zijn inmiddels ook al tutorials beschikbaar. Zain Kahn (lees meer hierover in mijn vorige blog) deelde in zijn nieuwsbrief deze week een aantal zeer interessant tutorials, waaronder eentje om betere AI-prompts voor ChatGTP te schrijven, maar ook een tutorial om je je PowerPoint-skills binnen een paar minuten te verbeteren met AI.
Gesprekken tijdens de bootcamp in Linz hebben mij geleerd dat AI op korte termijn vooral repeterende dagelijkse handelingen van marketeers, zoals reporting, monitoring en tracking, makkelijker maken. Hierdoor ontstaat meer ruimte voor onder meer strategische ondersteuning. Maar wat het met het businessmodel van bureaus gaat doen, blijft onduidelijk. Ook de toekomst van de copywriter blijft ongewis.
Zupyak
Er is bijvoorbeeld al een tool – Zupyak – die content marketing eenvoudiger maakt door de inzet van AI. Met Zupyak kun je niet alleen automatisch tekst creëren, maar het doet ook gelijk suggesties voor zoektermen op basis van volume en moeilijkheid en adviseert over hoe je je tekst uniek kunt maken. De resultaten zijn nu nog niet perfect, maar betekent dit dat SEO-analyses op termijn overbodig worden en (SEO-)copywriters hun koffers kunnen pakken?
Copywriters en andere marcom-professionals – fear not (yet)! De kwaliteit van de door AI-gegeneerde teksten laat op verschillende punten (zeker in het Nederlands) bijvoorbeeld nog te wensen over. Maar het is wel tijd om na te gaan denken over hoe ons werk slimmer kunnen doen met behulp van AI en hoe we de tijd die overblijft anders kunnen gaan inrichten om ook in de toekomst relevant te blijven.