Een crisis kan op veel manieren ontstaan. Bijvoorbeeld door een productiefout of een medische misser, door het vrijkomen van gevaarlijke stoffen, doordat een CEO niet zo netjes declareert, of doordat een cliënt wegloopt uit een zorginstelling. De voorbeelden zijn legio, en de incidenten zijn niet altijd te voorkomen.
Maar je kunt je er wel op voorbereiden.
Hoe?
Stel jezelf de volgende vragen om te bepalen waar je staat op het gebied van crisiscommunicatie:
- Heb je een actueel crisisdraaiboek?
- Heb je een risico-inventarisatie gedaan, zodat je je zwaktes kent?
- Weet je wat er leeft onder je werknemers?
- Maak je proactief gebruik van social media?
- Heb je een goede woordvoerder?
- Ken je de journalisten die over jouw organisatie schrijven?
Als je op een of meer vragen ‘nee’ of ‘weet ik niet’ moet antwoorden, dan is je organisatie communicatief gezien kwetsbaar, weet ik uit ervaring. En als je heel eerlijk bent, weet je dat zelf eigenlijk ook wel. Want dan heb je geen idee wanneer en van welke kant eventuele bedreigingen kunnen komen.
Dus breng die doemscenario’s en je stakeholders maar eens in kaart, stel een crisis(communicatie)plan op, gebruik een goede monitoring-tool zodat je snel achterhaalt wie wat over jou roept op portals en op social, volg een mediatraining zodat je voor de camera overtuigend de pers te woord kunt staan, en regel dat je op tijd hulp kunt inroepen van specialisten.
Al met al een behoorlijk tijdrovende klus. Maar ook een waar je heel veel profijt van hebt als zich een mediageniek incident voordoet. Je kunt dan immers niet alleen het incident snel duiden en oplossen, maar je laat de buitenwereld ook zien dat je je werk en je mensen serieus neemt en daarom al goed voorbereid bent.
Kortom: als je nu alvast begint, heb je het straks des te makkelijker.
Serge Beckers