Vroeger was het leven voor Marketing Managers van grote merken nog makkelijk. Het motto was: wie de beste, de snelste en de nieuwste claimt te zijn, wint van de concurrentie. Maar dat werkt vandaag de dag niet meer. Vooral niet bij de nieuwe generatie. Dat heeft niets te maken met het feit dat de ‘generatie goudvis’ een te korte spanningsboog heeft, maar meer met het simpele gegeven dat het aantal interesses afneemt. In de stortvloed van reclameboodschappen, die proberen de aandacht van de massa te trekken, zijn wij inmiddels heel kieskeurig geworden en lezen, kijken of luisteren wij alleen nog wat ons daadwerkelijk interesseert. En dat geldt voor alle leeftijdsgroepen!
Storytelling is ontaard in een modewoord. Je kunt het ook strategische content marketing noemen, maar een goed verteld verhaal is de meest effectieve methode om de aandacht van de doelgroep te trekken in onze snelle, luide en hyperactieve “tijd van afleiding”. Helaas gebruiken veel bedrijven storytelling om lofliederen over zichzelf te zingen en maken ze zichzelf de ster van hun eigen show. Omdat ze zelf het merkverhaal hebben ontdekt en iedereen willen vertellen hoe effectief het is, vertellen ze elkaar in epische verhalen hoe ze hun bedrijf met bloed, zweet en tranen hebben opgericht en hoe ze hun baanbrekende ideeën voor hun super-unieke innovatie hebben ontwikkelt. Ze maken zichzelf de held op hun startpagina, waar ze hun bezoekers nog steeds in het gezicht brullen hoe geweldig ze zijn. Maar daar gaat het eigenlijk niet om in Brand Storytelling.
“Niemand houdt van opscheppen, maar wel van een goed verhaal”
Goede Brand Storytelling volgt de regels van de “Hero’s Journey”. En dat werkt. Al duizenden jaren werken deze regels voor het vertellen van verhalen. Het zijn de regels die worden gevolgd door de beste schrijvers, de beste film- en seriemakers en de beste journalisten. Maar jouw bedrijf is de held niet. Ook jouw product of service niet. Wie dan, zul je zeggen? De klant!
Zoals in de meeste goede films weet de held niet precies wat hij moet doen. Helden hebben een gids nodig. En die gids ben jij. Jouw bedrijf heeft het juiste plan voor ogen. Jij weet hoe je de held kunt helpen. Jij biedt de held het gereedschap, de kennis en het vermogen om zijn bestemming te bereiken. Om in filmtermen te blijven: de klant is karate kid en jij bent Mr. Miyagi.
Met deze insteek heb ik drie principes geformuleerd waarmee je geweldige merkverhalen kan ontwikkelen, die je doelgroepen daadwerkelijk boeien.
-
Stuur jouw klant op reis en laat hem de wereld zien zoals deze zou kunnen zijn
Vraag jezelf: Hoe ziet het leven van jouw klanten eruit voordat ze jouw product of service gebruiken en hoe verandert dat na het gebruik ervan. Dat is wat klanten echt boeiend vinden. Vertel ze hun eigen verhaal. Wees een goede gids en schets een beeld van de mogelijke toekomst. Inspireer ze om deze weg daadwerkelijk in te slaan.
Laat hem zien hoe zijn wereld eruit ziet als hij zich bijvoorbeeld eindelijk ongestoord op zijn werk kan concentreren zonder afgeleid te worden, omdat je een app voor time management hebt. Die helpt hem alle afleidingen uit de weg te gaan waardoor hij zich normaal gesproken niet op zijn werk kan concentreren. Laat zien hoe dat zijn werk vooruit zal helpen.
-
Elk goed product biedt een oplossing voor de klant
Ieder verhaal heeft een probleem. Anders is het verhaal saai en overbodig. Veel bedrijven beschrijven geen probleem maar vertellen alleen over zichzelf hoe geweldig ze zijn. Maak duidelijk dat je het probleem van de klant begrijpt en hoe jouw merk juist dat probleem weet op te lossen. Wees zelfbewust, want een goede gids vertrouwt op zijn eigen wijsheid. Zoals ook Mr. Myagi de karate kid uitlegde dat zijn probleem niet is dat zijn lichaam sterker moet worden maar juist zijn geest.
Hierdoor kan de klant met jouw verhaal zijn eigen problemen in een nieuwe licht zien en wordt hij geïnspireerd jouw merk te kopen om een nieuwe oplossing uit te proberen voor zijn probleem.
-
Jouw Brand Story is het verhaal over het succes van jouw klant – wees authentiek
Concentreer je in je merkverhaal op welke invloed jouw product of service heeft op de klant en niet op voordelen en functies. Als je je klanten vertelt hoe ze zelf de helden van hun eigen verhaal kunnen worden en welke rol jouw merk hierin kan spelen, dan voelen ze zich ondersteund. Zo zijn ze geneigd meer te weten te komen over jouw merk.
Hiervoor is het altijd het beste om echte succesverhalen van jouw bestaande klanten te delen. Dat laat op een authentieke manier zien hoe je jouw klanten als gids begeleidt. Storytelling gaat niet over sprookjes, maar over leiderschap – wees de gids. Dat maakt jouw merk geloofwaardig en schept vertrouwen.
Kortom: wanneer jouw klant zich realiseert dat je hem begrijpt en dat je weet wat zijn probleem is en wat hij wil bereiken, vertrouwt hij jou als gids en vertrouwt hij vervolgens jouw merk. Dan gaat hij mee op reis en wordt de klant onderdeel van het verhaal dat jouw merk vertelt. En de meeste mensen kiezen altijd het bedrijf dat het verhaal vertelt waar ze zich mee kunnen identificeren – niet het bedrijf dat hun vertelt hoe geweldig het is.
Vind je het nog steeds lastig om jouw merkverhaal met de klant als held neer te zetten? Vraag dan gerust onze PR-specialisten om hulp.
Anne Nicolaides