Behalve een beschrijving van een campagne die wij hebben ontwikkeld voor onze opdrachtgever thyssenkrupp is dit stukje een eerbetoon aan tv-presentator, ondernemer, schrijver, theatermaker en enthousiaste gesprekspartner Marc de Hond, die in juni 2020 is overleden.
In 2017 heeft Wisse Kommunikatie voor opdrachtgever thyssenkrupp Home Solutions een campagne bedacht om het belang van goed toegankelijke gebouwen voor mensen met een beperking te benadrukken. In dat kader hebben consultants Marlous Fortuin en Serge Beckers tv-presentator, theatermaker, schrijver en rolstoelgebruiker Marc de Hond benaderd; samen met thyssenkrupp Home Solutions, een gerenommeerd fabrikant van trap- en plateauliften, heeft Marc een actie afgetrapt om de meest ontoegankelijke situatie van Nederland voor iedereen begaanbaar te maken. thyssenkrupp was bereid een Sigma-plateaulift ter waarde van €12.500,- te plaatsen.
Achtergrond
In het kader van de zogeheten ‘inclusieve samenleving’ was wettelijk bepaald dat de verplichting van toegankelijke openbare gebouwen vanaf 1 januari 2017 zou gelden, met de aantekening dat van ondernemers werd verwacht dat zij kleine aanpassingen doorvoeren. Helaas bleken nog lang niet alle gebouwen aan de wet te voldoen. Marc de Hond wist uit ervaring dat veel gebouwen nog lastig toegankelijk waren. Hij zei destijds: “Wat ik tot mijn verbazing constateer, is dat er zelfs nu nog bij het ontwerp van gebouwen helemaal geen rekening is gehouden met de toegankelijkheid voor mensen met een beperking. Neem bijvoorbeeld een nieuw universiteitsgebouw in Amsterdam: dat moet nog geen drie jaar na de bouw voor miljoenen worden verbouwd om alsnog aan de toegankelijkheidseisen te voldoen.”
Campagne
Om de toegankelijkheid van gebouwen een stap dichterbij te brengen, riep Marc in een video mensen op om een ontoegankelijke situatie binnen een openbaar gebouw te fotograferen. Die foto konden ze vervolgens met een korte motivatie onder het filmpje op zijn Facebook-pagina plaatsen. Deelnemers konden bijvoorbeeld een foto insturen van hun muziekvereniging, school, buurthuis, zwembad of kantoorpand, of van een winkel of café waar ze niet of lastig naar binnen komen. De actie werd behalve door middel van persberichten ook via gerichte social media-inzet onder de aandacht gebracht van het Nederlandse publiek.
Toen alle nominaties binnen waren, heeft de jury bestaande uit Marc de Hond, Miss (on)beperkt Nederland Mirande Bakker en Bert Grootjen (destijds directeur van thyssenkrupp Home Solutions) een top 5 samengesteld, waarna via Facebook werd gestemd op het gebouw dat volgens het publiek het hardst een aanpassing nodig had. De ‘winnaar’ werd Tennisvereniging LTV Best, waar thyssenkrupp een Sigma-lift heeft geplaatst. Uiteraard hebben we ook in deze fase gezorgd voor de nodige aandacht in de media; zo heeft bijvoorbeeld RTL Boulevard ruimschoots aandacht besteed aan de actie.
Het was zaak de campagne niet te confronterend of belerend te laten overkomen, ondanks het feit dat er op veel openbare locaties nog een wereld te winnen was. Marc benadrukte in zijn uitingen dan ook dat het niet de bedoeling is iemand aan de schandpaal te nagelen. “We zijn al ver gekomen op het gebied van toegankelijkheid. We zijn er nog niet, maar zetten structureel grote stappen. Daar willen we de aandacht op vestigen, niet op het negatieve.”