Hoe zorg je dat consumenten zich bewust worden van het effect van hun aankoop op het klimaat? Greenswapp heeft daar iets op bedacht. Het innovatieve bedrijf laat consumenten via greenswapp.com de barcode van een product scannen en direct inzicht krijgen in de klimaatimpact van het product en in duurzamere alternatieven. Door consumenten bewust te maken van de impact die hun aankoop heeft op het milieu, hoopt de start-up bij te dragen aan een duurzamere samenleving.
Greenswapp richt zich niet alleen op consumenten, die de app gratis kunnen gebruiken. Het bedrijf voorziet dat het grotere impact kan behalen door samenwerkingen aan te gaan met supermarkten, food platforms en restaurants. Greenswapp verkoopt zijn data aan deze partijen, zodat zij op basis daarvan hun inkoopbeleid duurzamer kunnen inrichten.
Data als bron voor klimaatimpact
Greenswapp bepaalt de CO2-uitstoot van een product op basis van het productieproces, het verwerkingsproces, de verpakking en de transportwijze. De app kwalificeert een product als ‘goed’ of ‘slecht’ aan de hand van zijn impact op het klimaatdoel van maximaal 1,5 graad opwarming van de aarde. Als een product dat zogeheten koolstofbudget niet overschrijdt, dan valt het in de categorie ‘goed’.
Oprichter en CEO Ajay Varadharajan: “Onze droom is om deze data – de klimaatimpact – op elk prijskaartje over de hele wereld te kunnen toepassen, zodat wij als consumenten bewust betere producten kunnen kopen. Vervolgens zal deze trend leveranciers dwingen om duurzamere producten te maken, wat de impact op het klimaat enorm reduceert.’
Bedrijf | Greenswapp | ||
Innovatie | App voor het meten van klimaatimpact van producten | ||
Thema | Duurzaamheid | ||
Score | Kwaliteit van de innovatie | 80 | |
Urgentie van de probleemoplossing | 75 | ||
Kans op brede acceptatie | 85 | ||
Subtotaal | 240 | 80,00% | |
Wegingsfactor | 1,16 | ||
Subtotaal x wegingsfactor | 278,4 | ||
Gewogen percentage | 78,64% |
==============================
Webinar Datagedreven PR
Data speelt niet alleen bij verduurzaming een belangrijke rol. Ook voor PR kan het een krachtig middel zijn, mits goed ingezet. Wat is datagedreven PR precies en hoe zorg je voor een succesvolle, datagedreven campagne mét impact? Dat ontdek je in ons webinar ‘Hoe zet je data om in aandacht?’ op dinsdag 31 oktober of donderdag 9 november.
In dit webinar laten we je aan de hand van concrete voorbeelden onder meer zien welke soorten data er zijn, hoe je de data inzet voor uiteenlopende PR-activiteiten en hoe Wisse Kommunikatie data voor eerdere projecten succesvol heeft ingezet. Inschrijven kan via deze link. Zien we je snel?