Tegenwoordig is het essentieel dat je als bedrijf investeert in de ontwikkeling van je personeelsbestand. Doe je dit niet, verlies je je concurrentievoordeel. Of je personeel gaat lopen. En dat wil je niet, zeker in een tijd waarin nog steeds een nijpend tekort is aan goede werknemers. Maar hoe zorg je voor een krachtig personeelsbestand én houd je je werknemers betrokken? Learning & Development (L&D) lijkt het antwoord. Het Nederlandse bedrijf Warp VR ontwikkelde hiervoor een oplossing.
De organisatie ontwikkelde software op basis van VR-technologie voor L&D-doeleinden. Warp VR helpt bedrijven in de meest uiteenlopende sectoren en industrieën – van de transport en de bouw tot aan de gezondheidszorg, het onderwijs en de horeca – met de bijscholing en omscholing van personeel. Met op maat gemaakte verhalen binnen een VR-omgeving leren werknemers op efficiënte wijze omgaan met bepaalde scenario’s en thema’s. Zelfs serieuze incidenten, zoals een bankoverval of een evacuatie, kunnen gesimuleerd worden.
Hoe werkt het?
Bedrijven kunnen zelf of samen met Warp VR hun eigen digitale omgeving en scenario’s vormgeven. Van het script tot aan de video, alles kan afgestemd worden. De deelnemers doorlopen met de VR-headset het opgestelde scenario en leren zo hoe ze moeten handelen in de praktijk.
In de opzet van Warp VR biedt de VR-technologie veel verschillende toepassingen; zo wordt ze bijvoorbeeld gebruikt voor het verbeteren van recruitment– en onboardingprocessen, het stimuleren van diversiteit en inclusie en het ontwikkelen van soft skills. Ook voor processen in customer service, security en de gezondheidszorg kan de software uitkomst bieden.
Waarom weg van traditionele leermethodes?
De simulaties van Warp VR zijn interactief én representatief voor de werkelijkheid, hetgeen de emotionele betrokkenheid van medewerkers vergroot. Dit zogeheten immersief leren is daardoor een stuk effectiever dan leermethodes die uitsluitend gebaseerd zijn op theorie. Uit cijfers blijkt namelijk dat met traditionele methodes mensen na 24 uur maar liefst 70% van de theorie alweer vergeten zijn. Daarnaast is VR-technologie gemakkelijk te gebruiken en op te schalen en geeft de verzamelde data inzicht in de vooruitgang van de leerprocessen.
Cases uit de praktijk
Een voorbeeld van een organisatie die de technologie toepaste, is de Hotelschool in Den Haag. De Hotelschool zet de oplossing van Warp VR in om de soft skills van studenten te verbeteren. Zo geeft de school bij het vak ‘Change Management’ studenten de mogelijkheid een eigen scenario te schrijven rondom vooroordelen, diversiteit en inclusie.
Bij een fictief koffiebedrijf werd de studenten gevraagd om de rol van verandermanager op zich te nemen. Een essentieel onderdeel van hun taak was het nemen van beslissingen om de conservatieve filiaalmanager te overtuigen van de voorgestelde veranderingen. Met behulp van de simulatie kunnen studenten de emoties ervaren die gepaard gaan met dit soort moeilijke gesprekken. In dit geval werd de weerstand tegen verandering dus gesimuleerd. De VR-technologie stelt hen in staat om het perspectief van anderen beter te begrijpen en empathie te ontwikkelen.
Is immersief leren de toekomst?
Met alle voordelen ten opzichte van traditionele leermethodes, het gebruikersgemak én de opschaalmogelijkheden, lijkt immersief leren veel potentie te hebben voor de toekomst. De tijd zal uitwijzen hoe deze technologie zich verder in onze samenleving integreert. Het is op dit moment in ieder geval een uitstekende manier om medewerkers betrokkenheid of weerstand te laten ervaren voordat ze die daadwerkelijk ervaren.
Bedrijf | Warp VR | ||
Innovatie | VR-technologie voor L&D-processen | ||
Thema | Arbeidsmarkt | ||
Kwaliteit van de innovatie | 70 | ||
Score | Urgentie van de probleemoplossing | 60 | |
Kans op brede acceptatie | 85 | ||
Subtotaal | 215 | 71,67% | |
1,13 | |||
Wegingsfactor | Subtotaal x wegingsfactor | 242,95 | |
Gewogen percentage | 68,63% |