Weet jij hoeveel Nederlanders moeite hebben met het bedienen van hun mobiele telefoon? Hint: meer dan je denkt.
Namelijk 4,5 miljoen Nederlanders. Althans, dat berekent Stichting Appt – waarbij de onderzoekers zich baseren op diverse databronnen (onder andere CBS, RIVM en de Oogvereniging). En of dat getal nou on point is of in werkelijkheid iets lager ligt, feit is dat uit diverse onderzoeken blijkt dat het met de digitale toegankelijkheid wel wat beter kan. Denk bijvoorbeeld aan het recente onderzoek door DNB en AFM waaruit bleek dat ongeveer 2,6 miljoen Nederlanders worstelt met de digitale betaalwereld.
Bij fysieke beperkingen zoals slechtziendheid, doofheid of spasmen is vrij duidelijk welke euvels smartphonegebruik kan opleveren. Maar ook kleurenblindheid, dyslexie of reuma kunnen een obstakel vormen. En helaas is niet iedere appbouwer zich daar even bewust van.
Stichting Appt wil dat veranderen en een digitale gids ontwikkelen waarmee app-ontwikkelaars en organisaties geholpen worden bij het bouwen van daadwerkelijk toegankelijke apps: het Appt platform. Hier worden actuele statistieken gedeeld over het gebruik van toegankelijkheidsfuncties op smartphones, maar zijn ook codedocumenten voor verschillende besturingssystemen (met iOS en Android als belangrijkste vertegenwoordigers) te vinden, evenals artikelen en tips.
De stichting is ambitieus; in een interview met AG Connect geeft medeoprichter Jan Jaap de Groot aan zijn achternaam eer aan te doen en groot te denken: “Onze ambitie is dat dit wereldwijd dé plek wordt voor developers, designers en organisaties die een toegankelijk app willen bouwen.”
Wat in ieder geval in hun voordeel is, is het huidige tijdsgewricht. Inclusie speelt een steeds belangrijkere rol in het publieke debat en het risico dat bepaalde groepen – om wat voor reden dan ook – digitaal niet mee kunnen met de rest van de maatschappij heeft de aandacht. Zo zal er in 2025 een wettelijke verplichting gaan gelden voor websites en apps om aan bepaalde minimumvoorwaarden voor toegankelijkheid te voldoen.
Conclusie: het maatschappelijk tij heeft Stichting Appt mee, nu de app-ontwikkelaars nog.
Bedrijf | Stichting Appt | ||
Innovatie | Toegankelijkheid apps verbeteren | ||
Thema | DEI | ||
Score | Kwaliteit van de innovatie | 40 | |
Urgentie van de probleemoplossing | 85 | ||
Kans op brede acceptatie | 50 | ||
Subtotaal | 175 | 49,44% | |
Wegingsfactor | 1,05 | ||
Totaal x wegingsfactor | 175 | ||
Gewogen percentage | 49,44% |