Farmaceutische multinationals maken nog steeds onvoldoende gebruik van lokale mogelijkheden social media
De Worldcom Public Relations Group, ‘s werelds grootste netwerk van onafhankelijke PR-bureaus, heeft de Digital Health Monitor 2023 uitgebracht. Uit het rapport blijkt dat de grootste farmaceutische bedrijven nog altijd kansen laten liggen om op lokaal niveau zichtbaar te zijn via social media. Het gebruik van apps is echter bijna verdubbeld.
Voor de derde editie van de Digital Health Monitor selecteerde Worldcom Healthcare 25 farmaceutische bedrijven op basis van hun wereldwijde reputatie, omvang en geografische aanwezigheid. Het rapport analyseert en rangschikt hun online aanwezigheid wereldwijd, in 25 landen specificiek, en op 11 online kanalen, waaronder apps, blogs, corporate websites en lokale websites, Facebook, Instagram, LinkedIn, Pinterest, Snapchat, TikTok, Twitter en YouTube.
Top vijf best presterende farmaceutische bedrijven
2023 | 2021 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Serge Beckers, managing partner van het Arnhemse communicatiebureau Wisse Kommunikatie en voorzitter van Worldcom Healthcare, zegt: “Hoewel het gebruik van sociale media blijft toenemen, laten farmaceutische bedrijven steevast kansen liggen om hun lokale betrokkenheid te vergroten. Het gebruik van apps is toegenomen, maar visueel georiënteerde platforms zoals YouTube en TikTok en mainstream social media zoals Facebook blijven te weinig benut op lokaal niveau.”
“De pandemie en andere crises hebben de druk op bedrijven verhoogd om doelgerichter te werken,” vervolgt Beckers. “Maar farmaceutische bedrijven maken lokaal nog onvoldoende duidelijk hoe zij omgaan met de toegenomen verwachtingen van de consument rondom thema’s als DEI en ESG. Hoewel ze gebonden zijn aan strikte regelgeving voor commerciële onderwerpen, heeft de farma voldoende gelegenheid om via de ‘WHY’ een relatie op te bouwen met consumenten en influencers.”
Belangrijkste resultaten van de Worldcom Digital Health Monitor
Website
Alle bedrijven hebben een wereldwijde website, niet elk land beschikt over zijn eigen website. Het gemiddelde aantal lokale sites is 20, op een totaal van 25 landen.
Blogs
Hoewel alle bedrijven (op twee na) een wereldwijde blogpagina hebben, zijn lokale blogs nog ver te zoeken. Sanofi maakt met een score van 40% het meest gebruik van de mogelijkheden die blogs bieden. Lonza benut het potentieel van dit medium helemaal niet.
Apps
Het gebruik van apps blijft groeien. Alle onderzochte bedrijven hebben ‘internationale apps’. Gemiddeld hebben de bedrijven ongeveer zes apps beschikbaar in de 25 landen. Met de ‘internationale apps’ erbij stijgt het gemiddelde aantal tot ongeveer 11. Pfizer, Janssen, Novartis, Novo Nordisk, AbbVie en Takeda Pharmaceutical hebben minstens 11 lokale apps beschikbaar.
Social media-kanalen
Alle onderzochte farmaceutische bedrijven – op Astellas en Merck na – hebben internationale Facebook-pagina’s. Over het geheel genomen wordt slechts 10% van de mogelijkheden van Facebook gebruikt, voornamelijk door een gebrek aan landspecifieke accounts en content.
Alle bedrijven behalve Astellas beschikken over internationale Twitter-accounts. 21 van de 25 landen scoren lager dan 20% op het criterium ‘efficiënt gebruik van Twitter’.
Alle 25 bedrijven hebben een wereldwijd LinkedIn-account, maar slechts twee bedrijven, Novartis en Roche Pharmaceuticals, benutten meer dan 20% van de mogelijkheden van LinkedIn. Deze relatief lage totaalscore is vooral te wijten aan het feit dat landspecifieke pagina’s en content in de lokale taal niet gemeengoed zijn.
YouTube
Lokale YouTube-accounts zijn slechts in een beperkt aantal landen beschikbaar. Hetzelfde geldt voor andere, meer visueel georiënteerde kanalen zoals Instagram.
TikTok
TikTok wordt helemaal niet gebruikt. Dit betekent dat de farmaceutische bedrijven kansen missen om jongere generaties te betrekken en vertrouwen op te bouwen via de platforms die zij gebruiken.
De top vijf (van de 10) aanbevelingen van Worldcom Healthcare om de ROI van online communicatie te verbeteren:
Als je talent wilt aantrekken en behouden, communiceer dan je ‘WHY’ – de waarde die je levert en waarvan je wilt dat mensen erin geloven – en je ‘HOW’ – de afwijkende en bijzondere manier waarop je je WHY levert.
- Communiceer over de voordelen van jouw producten, en niet over de producten zelf.
- Wees niet bang om je expertise of autoriteit te tonen. Geef je mening door middel van long form content, zoals opinieartikelen, blogs of podcasts.
- Zorg dat je ESG- en DEI-proof bent om concurrerend en relevant te blijven, als werkgever en als leverancier.
- Neem het gebruik van je online kanalen nog eens onder loep. Vraag jezelf af of je beperkt zichtbaar wilt zijn op veel kanalen of echt impact wilt maken op een kleiner aantal kanalen.
Download hier het volledige rapport van de Worldcom Digital Health Monitor 2023 en lees alle tien de aanbevelingen van onze experts.
Bekijk hier de eerdere edities van de Worldcom Digital Health Monitor.
Aanvullende informatie
Landen
Het onderzoek is uitgevoerd in 25 landen: Australië, België, Brazilië, Bulgarije, Canada, China, Duitsland, Frankrijk, Hongarije, Ierland, Italië, Japan, Kenia, Maleisië, Nederland, Spanje, Thailand, Tsjechië, Turkije, Verenigde Arabische Emiraten, Verenigd Koninkrijk, Vietnam, de Verenigde Staten, Zweden en Zwitserland.
Farmaceutische bedrijven
De 25 onderzochte farmaceutische bedrijven zijn:
AbbVie, Amgen, Astellas Pharma, AstraZeneca, Bayer (farmaceutische divisie), Biogen, Bristol Myers Squibb, CSL, inclusief CSL Behring, Eisai, Eli Lilly, Gilead Sciences, GlaxoSmithKline (GSK), Janssen, Lonza, Merck & Co., Merck KGaA (biowetenschapppen plus gezondheidszorg), Novartis, Novo Nordisk, Organon, Pfizer, Roche Pharmaceuticals, Sanofi, Takeda Pharmaceutical, Teva Pharmaceutical Industries, UCB.