Verliest de copywriter het van AI? Die vraag stelde ik mijzelf in een blog eerder dit jaar. Toen was de conclusie dat de kwaliteit van de door AI-gegeneerde teksten op verschillende punten nog te wensen over liet. Daar is inmiddels geen sprake meer van. De mogelijkheden van ChatGPT voor B2B-contentcreatie zijn legio, maar de rol van professionele copywriters is zeker niet uitgespeeld. In deze blog lees je waarom zij nog steeds onmisbaar zijn.
Voor veel B2B-bedrijven is ChatGPT bij uitstek geschikt om snel en eenvoudig relatief goede standaard marketingcontent te creëren. Denk bijvoorbeeld aan e-mailtemplates voor de klantenservice of de salesafdeling of het samenstellen van een algemene FAQ voor de website. Hiermee wordt gegarandeerd kostbare tijd bespaard en voldoet de kwaliteit van de content voor het beoogde doel.
Begrip en nuance ontbreekt
Hoewel ChatGPT voor de genoemde doeleinden een krachtig hulpmiddel is, kent het de nodige beperkingen als het gaat om begrip en nuance. Ook ontbreekt vaak de journalistieke insteek die nodig is voor het creëren van inhoudelijk relevante thought leadership content. En dit is waar de ‘echte’ copywriters in beeld komen. Er zijn – in ieder geval – drie redenen waarom zij onmisbaar zijn bij het optimaliseren van B2B-content die gecreëerd is door AI-tools.
- Redactie & Kwaliteit
Copywriters kunnen de door AI gecreëerde content controleren op onder meer spelling, grammatica en inhoudelijke juistheid en waar nodig de tekst verfijnen en/of verdiepen. Op deze manier weten bedrijven zeker dat de content die ze gebruiken nauwkeurig, boeiend en consistent is met de messaging van het bedrijf. - Creativiteit & Innovatie
AI-tools kunnen van grote waarde bij het genereren van ideeën, maar deze tools missen vaak de creatieve vonk die ‘echte’ schrijvers bieden. Copywriters kunnen unieke, creatieve invalshoeken en ideeën toevoegen die gebaseerd zijn op recente ervaringen en gebeurtenissen in de markt. Dit betekent dat zij in staat zijn om de basis te leggen voor innovatieve en relevante PR- en contentcampagnes die verder gaan dan de gemiddelde output waar AI mee komt. - Strategische (content)planning
Voor een effectieve contentstrategie is menselijk inzicht nodig om de juiste boodschap op het juiste moment via het juiste kanaal te leveren. Copywriters kunnen op basis van hun kennis de AI-content integreren in de bredere marketingstrategie, waarbij ze rekening houden met branding, positionering en de customer journey.
Het is duidelijk dat ChatGPT en andere AI-tools een belangrijke rol kunnen spelen bij het creëren van standaard marketingcontent bij B2B-bedrijven. Er is echter nog steeds behoefte aan kennis en creativiteit om de content naar een hoger niveau te tillen. De betrokkenheid van copywriters is daarom essentieel voor het creëren van strategische, creatieve, kwalitatief hoogwaardige B2B-marketingcontent die echt resoneert bij de beoogde doelgroep(en).